nieuws

‘Even’ de turboactuator vervangen?

Werkplaats & Onderhoud 4930

Het lijkt verleidelijk… alleen even snel de elektronische actuator vervangen. Minstens een keer per week belt een technicus de specialisten van Turbo’s Hoet omdat hij denkt dat hij op deze manier snel en goedkoop klaar is. André Veldjesgraaf legt je graag uit waarom dat een slecht idee is.

‘Even’ de turboactuator vervangen?
Een moderne turboactuator kan defect gaan, maar alleen vervangen zonder verder onderzoek te doen is niet handig.

“Als je te maken krijgt met foutcode P2099 of P0234, dan heeft de turbo moeite met de turbodruk. Die is ofwel te laag, of te hoog. Op het moment dat het motormanagement deze melding geeft, is er echter al een tijdje wat aan de hand. De actuator is namelijk een redelijk slim apparaatje, dat een afwijking zelf compenseert”, legt André uit.

“De turbo-actuator stuurt de variabele VNT aan. Nou wil het wel eens voorkomen dat de VNT een beetje vastzit, bijvoorbeeld door vervuiling of slijtage. De actuator kan daarmee omgaan en heft het verschil op door z’n regelwaarde zelf aan te passen. Maar als de VNT steeds meer gaat vastzitten, kan de actuator het op een gegeven moment niet meer aan. De tegenkracht wordt te zwaar, waardoor de actuator beschadigd raakt. Het gevolg: het motormanagement meldt dat er iets mis is met de turbodruk en zet de auto in de noodloop.”

Twee facturen

Die actuator maar vervangen dus? “Installeer je alleen een nieuwe actuator, dan zal ook die snel beschadigen. De ware oorzaak voor de storing, de vastzittende VNT, is namelijk nog niet verholpen”, benadrukt André. “Vaak krijgen we deze turbo’s dan alsnog aangeboden voor een revisie. En de eigenaar van de auto baalt, want hij heeft niet één maar twee facturen.”

Perfect afgestemd

“Handiger is het om de turbo meteen naar ons te sturen. In de meeste gevallen kunnen we de actuator reviseren. En dan stellen we hem meteen af op de turbo, zodat beide perfect op elkaar zijn afgestemd. Zo kunnen ze weer vele duizenden kilometers hun werk goed doen, en u heeft er weer een tevreden klant bij.”

Turbodokter

Patiënt: Golf VI 1.6 Bluemotion, motorcode CAYC, foutcode: P334B00
Klacht: De turbo levert geen vermogen
De diagnose:
De helpdesk van Turbo’s Hoet wordt gebeld door een autotechnicus die bezig is met een Golf 1.6 TDI. Het motormanagement geeft aan dat er een storing is op de positiesensor van de actuator en hij wil weten of een nieuwe turbo de oplossing is. “Heb je het vacuümsysteem al gecontroleerd?”, is de vraag aan de technicus. Nee, dat heeft hij nog niet gedaan, maar gaat dat meteen doen.
Even later belt de technicus terug met de uitslag. Direct op de vacuümpomp meet hij 0,7 bar onderdruk. Na het magneetventiel blijft er maar 0,1 bar onderdruk over. Vóór de turbo dus. André: “We weten dat het magneetventiel ook de EGR en carterventilatie aanstuurt. Met een afgesloten meetventiel liep het vacuüm weer op naar 0,7 bar. Prima!”
Het vacuümlek bleek in de EGR-klep te zitten. Een nieuwe turbo is dus zeker niet nodig. Altijd eerst de variabelen controleren wél.

Iedere monteur een turbo-expert

Een defecte turbo is vaak een gevolgschade, en omdat de ware oorzaak soms best lastig te vinden is, deelt André Veldjesgraaf van Turbo’s Hoet zijn specialistische kennis. Heb je vragen of opmerkingen? Twijfel je aan de diagnose of heb je overige vragen over turbo’s? Neem dan contact op.

Turbo’s Hoet
Tel: 033-247 30 90
www.th-group.eu
sales@th-group.eu

Reageer op dit artikel