nieuws

Volkswagen begint met updates

Werkplaats & Onderhoud

Volkswagen begint met updates

Onder hoge druk werkt Volkswagen aan oplossingen voor zijn niet geringe problemen met uitlaatgasemissies. Diesels met teveel NOx en dan ook nog valse opgaven voor verbruik, dus CO2 uitstoot. Voor dat NOx probleem zijn in Europa nu oplossingen uitgewerkt. Alleen nieuwe software, of is meer nodig?

De laatste stand van zaken is dat updates zijn goedgekeurd die de infame EA189 diesels weer in het juiste spoor moeten brengen. Maar Volkswagen denkt wel heel 2016 nodig te hebben om alle betrokken auto’s hiermee te genezen.

Inlaatluchtgeleider

De door Volkswagen voorgestelde wijzigingen kregen de goedkeuring van het Kraftfahrtbundesamt (KBA), zeg maar de Duitse RDW. Het gaat nog niet over alle EA189 motoren, zeer binnenkort moet nog een remedie goedgekeurd worden voor de 1.2 TDI driecilinder.

Vast staat wel dat de 2.0 TDI voorzien moet worden van een software-update, en daarmee weer zal voldoen aan de wettelijke eisen. Naar verwachting is ook bij de 1.2 niets anders nodig. Voor de 1.6 TDI gaat de ingreep verder. Die krijgt in de inlaat een soort zeef, welke moet zorgen voor een parallelle luchtstroom langs de verderop geplaatste luchtmassameter.

Een minder wervelende luchtstroom zou, aldus Volkswagen, zorgen dat de luchtmassameter nauwkeuriger meet. Dus wordt de brandstofvoorziening en hele motorloop dan beter geregeld. Samen met nieuwe software-zonder-sjoemelen moeten de problemen dan opgelost zijn.

Kan het zo simpel zijn? Foute software verbeteren, en bij de 1.6 TDI achter het luchtfilter een inzetstukje plaatsen als ‘gelijkrichter’ voor de luchtstroom. Kan het zo simpel zijn? Foute software verbeteren, en bij de 1.6 TDI achter het luchtfilter een inzetstukje plaatsen als ‘gelijkrichter’ voor de luchtstroom.

Geen gevolgen voor prestaties?

Updaten van de programmering zou een half uur vergen, moet er ook zo’n ‘luchtzeef’ bij dan kost het een uur. Vanaf januari zouden klanten teruggeroepen worden. De zustermerken Audi, Seat, Skoda en VW Bedrijfswagens gaan dezelfde actie uitvoeren.

De bedoeling is dat prestaties, motorgedrag en verbruik niet lijden onder deze maatregelen. Gericht op de 28 EU-landen, nadrukkelijk zet Volkswagen erbij dat dit alles niet voor de Noord-Amerikaanse markt geldt. Daar zullen ze nog met EPA en CARB in de slag moeten.

Verlengde garantie op software

Garantie kan nog niet worden gegeven, dat de motorprestaties volledig op peil blijven. “Het gaat om heel veel verschillende motorvarianten, die we nog niet alle hebben kunnen testen.”

Ook gaat het om een paar honderdduizend auto’s, zodat de hele terugroepactie wel een jaar vergt voor iedereen aan de beurt is geweest. Daarom zal Volkswagen tot eind 2016 geen aanspraak doen op verlopen van de garantie die de software dekt.

Effe goed opletten: dit gaat dus niet over de totale garantie. Alleen over claims die te maken hebben met de geïnstalleerde software. Met een onheilspellende toevoeging: “voor zover deze claims niet al verjaard zijn”.

Begrijpen we dit goed? “Als de auto nog onder een garantie valt die in 2016 afloopt, dan blijft de garantie op de software toch tot eind 2016 behouden”, is het dat? De update op zich is hoe dan ook gratis.

Geen belastingaanslagen, gratis leenauto

Ondertussen heeft Volkswagen ook nieuwe verbruikscijfers gepubliceerd voor 2016 modellen, waarbij ‘onverklaarbare afwijkingen’ werden aangetroffen in de opgaven voor de typekeuring. Of dat ook bij oudere modellen al zo was zoekt het merk nog uit.

Vanzelfsprekend worden de aanpassingen om de NOx-uitstoot in het gareel te krijgen kosteloos uitgevoerd. Zo schuldbewust zijn ze in Wolfsburg dat zelfs een leenauto verstrekt wordt, als de klant niet zonder zijn auto kan. De Nederlandse importeur heeft op het moment van schrijven nog niets gepubliceerd over de aanpak op onze markt.

De fabrikant verzekert verder dat naheffingen van de belasting, omdat er nieuwe VW’s op een te lage CO2-uitstoot belast zijn, direct naar de fabriek kunnen. Niet alleen voor Duitse kopers, maar uit heel Europa. Daarover is contact met alle belastingdiensten, zegt VW.

Gifbeker nog niet leeg

In ons land zou het gaan om te weinig afgedragen BPM bij nieuwverkoop. Maar misschien ook, bij kritische punten in de CO2-uitstoot, om inschaling in een te laag bijtellingstarief. Een model dat met de nieuwste cijfers misschien net niet meer in de 14 % categorie mag.

Als bijlage een lijst van alle nieuwe modellen in de VW-groep waar ‘iets’ kan zijn met de officiële verbruiks- en CO2-cijfers. Volkswagen kan niets meer doen om al verkochte auto’s alsnog aan de beloofde CO2-waarden te laten komen, zowel technisch als juridisch onmogelijk. Dat wordt voor de VAG-groep gewoon belasting aftikken, hoeveel is nog onbekend.

Inmiddels loopt in de VS ook onderzoek naar de V6 TDI. Maar hier bestrijdt Volkswagen dat bij deze motoren sjoemelsoftware aanwezig zou zijn.

Deze lijst geeft voor Duitsland aan bij welke nieuwe VAG-modellen een onjuiste CO2-uitworp is opgegeven. Alle importeurs moeten voor de eigen markt zo’n lijst op hun website zetten. Op VIN-nummer kan gezocht worden of een bepaalde auto in die lijst staat.

Volkswagen aan het woord

Reageer op dit artikel