nieuws

ACtronics reviseert elektrische truckonderdelen

Werkplaats & Onderhoud

ACtronics reviseert elektrische truckonderdelen
Het Onderzoek & Diagnose-centrum van ACtronics in Almelo is uitgebreid met simulatieplatformen voor 24 Volt om elektrische truckonderdelen te reviseren.

ACtronics, specialist in het reviseren van elektrische onderdelen voor personenauto’s, gaat zich voortaan ook richten op onderdelen voor trucks. Dat maakt het bedrijf bekend op de beurs ‘Transport Compleet’ in Gorinchem.

Op de beurs ‘Transport Compleet’ in Gorinchem maakte ACtronics bekend haar service per direct uit te breiden met de revisie van elektrische truckcomponenten. Het gaat onder andere om Engine Control Units (ECU’s), Transmission Control Units (TCU’s), ABS ECU’s, displays, gasklephuizen en instrumentenpanelen (klokpanelen). Op elk onderdeel voert ACtronics een ‘entry test’ uit om de werking en de klacht te onderzoeken. Gereviseerde onderdelen worden geretourneerd met duidelijke montage-instructies.

Groot prijsverschil

Er is vanuit de truckmarkt veel vraag naar gereviseerde onderdelen, mede door de hoge prijs van nieuwe componenten. Een nieuwe ECU voor een truck kan tot vierduizend euro kosten. Het verschil tussen nieuwe en gereviseerde onderdelen is zo groot dat ook dealers steeds vaker voor gereviseerde onderdelen kiezen. ACtronics verwacht dat het prijsverschil tussen nieuwe en gereviseerde onderdelen bij trucks nog groter zal zijn dan bij personenauto’s. Dat maakt de door ACtronics gereviseerde onderdelen een goed alternatief voor OE onderdelen.

Links een defecte Wabco EBS-D en rechts, zoals het onderdeel gereviseerd, gecontroleerd en als nieuw terug naar de klant gaat.

Links een defecte Wabco EBS-D en rechts, zoals het onderdeel gereviseerd, gecontroleerd en als nieuw terug naar de klant gaat.

De meeste reparateurs herstellen, vervangen of repareren slechts een enkel deelcomponent, maar reviseren zelden het hele onderdeel. ACtronics analyseert echter eerst vijftig tot honderd defecte componenten van een bepaald type en zoekt daar een revisieoplossing voor. Indien nodig vervangt ACtronics ook deelcomponenten, worden verbeteringen aangebracht en nieuwe ECU’s en actuatoren geproduceerd. De elektronica en het mechaniek dat daarvoor nodig is, ontwikkelt ACtronics in eigen huis.

24 Volt

De afgelopen maanden heeft ACtronics in haar testopstelling een reeks nieuwe simulatieplatformen gebouwd, die geschikt zijn voor grotere onderdelen met een elektrische spanning van 24 Volt. Tevens is de organisatie uitgebreid met een ‘productmanager truck’, die de doorlooptijden zo kort mogelijk houdt. Een stilstaande truck kost de transporteur geld en daarom onderzoekt ACtronics bovendien of het mogelijk is om gereviseerde onderdelen uit voorraad te leveren en of het zinvol is om meerdere onderdelen op te sturen als de klant zelf geen duidelijke diagnose heeft kunnen stellen. De onderdelen die niet nodig zijn, kunnen dan later naar ACtronics teruggestuurd worden.

Reageer op dit artikel