nieuws

Diagnose-equipmentfabrikant Jaltest wil groeien in truckbranche

Werkplaats & Onderhoud

Diagnose-equipmentfabrikant Jaltest wil groeien in truckbranche

De techniek staat niet stil. Niet bij personenauto’s, en zeker ook niet bij trucks. Goede diagnoseapparatuur is ook in de truckbranche onmisbaar. De Spaanse fabrikant van diagnoseapparatuur Jaltest wil flink groeien in deze markt. Wat maakt de Jaltest Link diagnosetester interessant voor het truckservicebedrijf?

Jaltest: “De Jaltest Link diagnosetester is bedoeld voor trucks, bussen, speciale voertuigen en getrokken materieel en wordt rechtstreeks aangesloten op de OBD- of diagnosestekker van het voertuig. Naast foutcodelezen en -wissen, communiceert Jaltest ook met comfortelektronica, veiligheidssystemen en onderstelelektronica. Parameters kunnen live bekeken en opgeslagen worden en nieuwe componenten kunnen worden ingeleerd. Bijzonder is dat de Jaltest ook rechtstreeks kan communiceren met componenten als luchtvering, remsystemen of transmissie”.

Onderscheidende functies

Ok, de Jaltest Link diagnosetester kan net als andere diagnoseapparatuur veel, maar wat maakt de Jaltest onderscheidend? Miguel Ángel Serrano van de afdeling Diagnostics Business Development van Jaltest neemt ons mee door het vernieuwde softwarepakket. Dit pakket kan geïnstalleerd zijn op een laptop of tablet mits er maar connectie is met de Jaltest Link.

Het programma zelf ziet er overzichtelijk uit. Kies voertuigtype en vervolgens merk. Er is veel dekking. Zelfs voor Russische of kleine Amerikaanse merken. Veel in de werkplaats voorkomende merken zijn op het startscherm te zetten. Maar er is meer. Je kunt simpel een systeemscan van een voertuig maken en dat opslaan onder een zelf bedachte naam, bijvoorbeeld die van een klant. Personaliseren is volop mogelijk.

Altijd aan te sluiten

De Jaltest software wijst je de weg. Van elk model is een foto en locatie van de OBD-stekker beschikbaar. Op oudere modellen komen veel verschillende typen stekkers voor. Optioneel is de Jaltest met nagenoeg alle voorkomende stekkeraansluitingen leverbaar, maar is de stekker alsnog anders dan kun je toch verder. Met speciale JTP-pinnen en het juiste schema kun je alsnog de Link aansluiten op het voertuig.

iParts

Serrano: “Vanzelfsprekend zijn de menu’s aangepast op de mogelijkheden. Niet beschikbare functies, zoals kalibratie van de tachograaf worden niet getoond. Een interessante toevoeging is iParts. Via deze online catalogus, die dagelijks updates krijgt, zijn onderdelen te zoeken. Alle leveranciers zoals bijvoorbeeld Wabco staan hier in. Met enkele klikken zijn de naam van de leverancier, adresgegevens en onderdeelgegevens te zien of af te drukken. Het bestellen van het juiste onderdeel is dan ook in een handomdraai geregeld”.

Diagnosestellen

Een ander onderscheidend punt is de hulp in het geval van foutcodes. Is er een foutcode gevonden dan beschik je over een foto van het component, de technische data, de locatie en het elektronisch diagram. Op welke pinnen kun je meten? Welke waarden zou je moeten meten? Jaltest geeft antwoord.
Van een sensor is de actuele waarde zichtbaar te maken en te vergelijken, of kopieer simpel de gegevens van een ABS- of EBS-unit over naar een nieuwe. Komt een storing vaker voor dan heeft het team van Jaltest, bestaande uit zo’n 140 ingenieurs, deze typische modelspecifieke problemen samengevat. Veel informatie komt rechtstreeks van de fabrikant en biedt daarmee ook een stap-voor-stap begeleiding tot de oplossing.

Prestatiemanagement

Serrano wijst op een paar specifieke functies voor trailers. Naast dat er veel technische informatie over bekend is, bevat het de functie: Operating Data Recorder (ODR). Van de laatste vijftig ritten is alle data uit te lezen. Van asbelasting tot het aantal remmomenten en remtijd. Ideaal voor de fleetmanager, maar ook voor een analyse van het gebruik dan wel misbruik van het materieel.

Onderscheidend

Ben van de Kerkhof van AA-Equipment vult aan: “Jaltest biedt de mogelijkheid om met een passende kabelset rechtstreeks op een EBS-unit te meten. Is er via de OBD geen toegang tot EBS, dan kan met ETM altijd een EBS-unit benaderd worden. Hiermee wordt bepaald of de EBS-unit of het EBS stuurapparaat defect is”.

Samengevat biedt de Jaltest Link-diagnosetester veel gemak. Een stap-voor-stap diagnose, het programmeren van diverse systemen en ODR. Daarnaast is het systeem niet alleen geschikt voor trucks maar voor een veel breder pallet van voertuigen.

Meer weten?

AA-Equipment is door Jaltest in de arm genomen als hoofdleverancier voor de truckbranche. De Jaltest Link-set is te koop voor € 5.692,- en wordt geleverd in een solide kunststof koffer met diverse kabels. Bij de prijs inbegrepen is een softwarelicentie van een jaar, een ATS- en VTS-abonnement en een training voor één persoon.
Naast AA-Equipment zijn ook Snap-on en DiagnosES leverancier van Jaltest diagnose-equipment.

Reageer op dit artikel