nieuws

Tips bij vervanging wiellager

Werkplaats & Onderhoud

Lagerleverancier NTN-SNR introduceerde al in 1997 het wiellager met ingebouwde ABS-sensor. Inmiddels zijn die lagers gemeengoed, maar het blijft opletten bij de montage. NTN-SNR schiet te hulp met nuttige werkplaatstips én de ASB-testkaart.

Tips bij vervanging wiellager

ASB staat bij NTN-SNR voor Active Sensor Bearing. Onder de beschermring van zo’n wiellager is een meerpolige magnetische ring (de magneet-encoder) opgenomen. Als het wiel draait, draait de meerpolige ring onder de actieve sensor door. Daardoor geeft de sensor een digitaal wielomtreksnelheidssignaal af voor het ABS- of ESP-systeem.

Perfect in de productie

In vergelijking met het traditionele systeem met een getand wiel biedt ASB grote voordelen: snelheidsregistratie vanaf 0 km/u, minder ruimtebeslag, minder gewicht, minder componenten en dus een eenvoudiger montage tijdens de fabricage.

Aandachtspuntjes in de werkplaats

Heel mooi, maar bij de montage in de werkplaats zijn er toch een paar aandachtspuntjes. NTN-SNR somde ze op en AMT zette ze hieronder bij de foto’s. En oh ja, een testkaartje om de goede werking van de magneet-encoder te controleren is natuurlijk onmisbaar. Heeft uw bedrijf er nog geen? Vraag gratis zo’n testkaartje aan via aftermarketnews@NTN-SNR.de (en dat mag gewoon in het Nederlands).

Speciaalgereedschap

Ten slotte: bij een van de aandachtspunten gaat het over de tweerijïge kogellagers. Bij de types met geïntegreerde wielnaaf is het belangrijk dat de montagekracht wordt uitgeoefend op de buitenste ring. Daarvoor is speciaalgereedschap noodzakelijk. Op AMT Live demonstreerde NTN-SNR dat met het gereedschap van Hazet.

Reageer op dit artikel