nieuws

Leeft het bandenlabel bij de consument?

Werkplaats & Onderhoud

“Meer dan twee op de drie consumenten die in 2013 banden kochten, lieten zich beïnvloeden door het Europese bandenlabel”, schrijft Goodyear in een persbericht. Vanuit de Vaco en de RAI Vereniging horen we andere cijfers. Laten consumenten zich beïnvloeden door het label? En letten consumenten eigenlijk wel op hun banden?

Leeft het bandenlabel bij de consument?

De bewering waar Goodyear haar persbericht mee opent, staat haaks op het onderzoek van verkeerspsycholoog Adriaan Heino. “Het bandenbewustzijn onder Nederlandse automobilisten is nog onder de maat”, was zijn conclusie bij het 75-jarig jubileum van de Vaco. Uit zijn onderzoek blijkt dat slechts 10% van de consumenten wel eens van het bandenlabel gehoord heeft.

Groot verschil?

Vanwaar dan dat verschil met de onderzoeksresultaten van Goodyear? Verderop in het persbericht staat: “71% van de bandenkopers die op de hoogte waren van het bandenlabel hebben bij hun aankoop gebruik gemaakt van de scores voor de drie prestatiecriteria”. Dat zijn dus 7 van de 100 consumenten, als we de cijfers van Vaco en Goodyear combineren. Is het bandenbewustzijn bij consumenten dan echt zo laag?

Zelfs minimale profieldiepte is onbekend

Eugène Moerkerk van de RAI Vereniging geeft aan dat slechts één op de tien automobilisten de wettelijke minimale profieldiepte weet. Als een consument dat al niet weet, hoe vaak zal hij of zij dan de bandenspanning en het profiel controleren? Uit een onderzoek van Achmea blijkt dat 9% van de auto’s op dusdanig versleten banden rijdt, dat de verkeersveiligheid in gevaar gebracht wordt.

“Klant vindt prestatiecriteria niet belangrijk”

En als een klant dan uiteindelijk door het auto- of bandenbedrijf op de versleten banden gewezen wordt, houdt hij bij de aankoop dan rekening met het bandenlabel? “54% van de bandendealers in Europa vind het label een nuttig instrument om banden te verkopen”, geeft Goodyear aan. Bij de consument ligt dat anders. Moerkerk stelt vast dat het bandenlabel nog onvoldoende tussen de oren van de consument zit, en dat de huidige prestatiecriteria onvoldoende belangrijk zijn voor de auto-eigenaar. Volgens hem hecht de consument dus weinig waarde aan de grip op nat wegdek, rolweerstand en afrolgeluid.

Voordeel voor de consument

Dat is vreemd, want een band met een lage rolweerstand zorgt voor een lager brandstofverbruik en scheelt dus geld voor de consument. Petrouschka Werther, hoofd afdeling Voertuigemissies en Brandstoffen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, zegt dat consumenten zich vooral laten leiden door de prijs van een band en niet kijken naar andere voordelen, zoals een lager brandstofverbruik.

Onterecht, want het verschil tussen een A- en G-label kan tot 7,5% brandstofbesparing opleveren. Bij een actuele benzineprijs van € 1,77, een verbruik van 1 op 12 en 15.000 kilometer per jaar scheelt dat afgerond 166 euro. Goed, A-label banden zijn iets duurder. Maar weet de klant ook hoeveel hij of zij bespaart op de brandstofkosten?

Promotie, door wie?

Werther hoopt er via autobedrijven en brancheorganisaties achter te komen welke parameters voor de consument belangrijk zijn. Het evaluatiemoment door de Europese Commissie moet voor 1 maart 2016 plaatsvinden, dus voorlopig blijft het label zoals het is. Tegen die tijd moet duidelijk zijn of de consument het bandenlabel begrijpt en of hij zich erdoor bij de aankoopkeuze laat leiden.

Moerkerk hamert er op dat het bandenbewustzijn valt te verbeteren via promotie, voorlichting en een overheidscampagne die de band en het bandenlabel structureel onder de aandacht van de consument gaan brengen.

Adviseer de klant

Maar het lijkt dus niet dat het bandenlabel, een jaar na de invoering, al veel invloed heeft op de consument. U kunt beter zelf al de klant juist informeren bij de bandenkeuze. En de winterbandenwissel is een goede gelegenheid om het met de klant over het bandenlabel te hebben. Of toch niet?

Reageer op dit artikel