nieuws

Continental: Drie voordelen van de distributieriem (of eigenlijk vier)

Werkplaats & Onderhoud

Continental: Drie voordelen van de distributieriem (of eigenlijk vier)

Riem of ketting? Wat is de ideale aandrijving voor de distributie? ContiTech is daar wel uit: “De riem”. Ook autofabrikanten kiezen in toenemende mate voor de riem. Waarom? En wat betekent dat voor de werkplaats?

Ingenieursbureau voor de auto-industrie FEV heeft het voor ContiTech uitgezocht: “In een 1.6 benzinemotor spaart een distributieriem zo’n 1,5 gram CO2/km ten opzichte van een distributieketting”. Ziedaar voordeel nummer 1: de riem is zuiniger.

Voordeel 2: een riem rekt niet. Fietsers en motorrijders weten dat een ketting dat wel doet. Hoe verder de slijtage, hoe langer de ketting. En die lengteverandering heeft invloed op de timing. Dus nemen in de loop van de levensduur van de ketting de motorprestaties af en het verbruik en de emissies toe. Voordeel 3: De riem is lichter en stiller. Een ketting maakt herrie, een riem niet.

Motor van het jaar aan de riem

Overtuigende voordelen, dus kiezen autofabrikanten tegenwoordig vaker voor de riem. Engine of the Year, Ford Ecoboost, heeft er bijvoorbeeld een. ContiTech helpt het autobedrijf graag voorbereid te zijn op die riemen: “Kort nadat een riem voor eerste montage in productie gaat, leveren wij hem ook voor de aftermarket”.

Voordeel nummer 4

Zo introduceerde ContiTech begin dit jaar 22 nieuwe distributieriemkits inclusief waterpomp. Daarnaast levert de riemenfabrikant gereedschap voor de vervanging, is er het online Product Information Center en organiseert het bedrijf trainingen voor autotechnici. Want tja, dat is eigenlijk voordeel 4, die riem moet een keer vervangen worden…

Reageer op dit artikel