nieuws

Stempelhefbrug met waterbediening

Werkplaats & Onderhoud

Stempelhefbrug met waterbediening

De hydraulische stempelhefbrug biedt legio voordelen, maar moet diep in de werkplaatsvloer gefundeerd worden. Lekkende hydrauliekolie kan tot grote milieuschade leiden. Hefbruggenfabrikant Herrmann maakt ook aan dat nadeel een einde: in plaats van hydraulische olie wordt water toegepast. Nog een voordeel: deze Aqua-Lift werkt volledig op lucht!

De Aqua-Lift stempelhefbrug heeft een hefcapaciteit van 3500 kg. Binnen 30 seconden bereikt de brug een hoogte van 1920 mm. Opvallend is dat er geen elektrische aansluitingen zijn. De brug werkt volledig op lucht en is dus uiterst betrouwbaar Om de maximale hefcapaciteit te benutten is een luchtdruk van 10 bar nodig, maar met 6 bar heft de Aqua-Lift nog altijd 2000 kg. Herrmann past een bijzondere constructie toe voor de hefcilinders. Doordat de cilinders ‘omgekeerd’ zijn aangebracht, is beschadiging van keerringen van buitenaf onmogelijk. Het meest bijzondere van de Aqua-Lift is de toepassing van water als hefmedium. Milieuschade door lekkende hydrauliekolie is dus uitgesloten.

Tweekolommer met gewichtregistratie

Een andere interessante ontwikkeling van Herrmann is ‘LEO’, een automatische lastregistratie voor tweekoloms hefbruggen. Wanneer de draagarmen niet goed ingesteld worden, kan er sprake zijn van een ongelijke gewichtsverdeling, die de stabiliteit ernstig in gevaar brengt. In het ergste geval kiept de auto van de brug. Om tijdens het heffen vast te kunnen stellen of elke hefarm een gelijk gewicht draagt, ontwikkelde Herrmann opnameschotels met gewichtregistratie. Tussen de uitdraaibare opnameschotel en de draagarm bevindt zich een platte drukmeetdoos. Met rekstroken wordt elektronisch het gewicht op 10 kg nauwkeurig gemeten. Elke meetdoos zendt het meetsignaal radiografisch naar een ontvanger met display. Die toont in één oogopslag of de auto stabiel de lucht in gaat. Mocht er sprake zijn van een ontoelaatbare gewichtsverdeling, dan geeft het systeem een akoestische waarschuwing en weigert de hefbrug dienst. Het systeem is eenvoudig achteraf te monteren op elke bestaande tweekoloms hefbrug. Het systeem werkt op batterijen, die minimaal 14 maanden meegaan.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel