blog

APK en de Wegenwacht

Werkplaats & Onderhoud 4854

Begin jaren ’70 piekte het aantal verkeersdoden in Nederland op 3500. Gelukkig was dat ruim een decennium later gehalveerd. En toen was het 1985 en kwam de APK. Sinds die tijd is het nog weer veel en veel veiliger geworden op de weg. Daarover had ik een leuk gesprek met een ANWB-Wegenwacht. (Ik praat graag met Wegenwachten, want ik ben heel leergierig…)

APK en de Wegenwacht
"Dit zijn de klusjes waarbij ons meestal weinig anders rest dan het bellen van de sleepwagen.”

“Vroeger keken we naar ‘Het wrak van de weg’ op TV”, zei hij. “Daar zag je echt hele slechte of totaal doorgeroeste auto’s. Die kom je niet meer tegen en het programma is niet meer.” Dat laatste vond hij jammer. “Maar het eerste weegt zwaarder en dat danken we aan de APK”, was hij realistisch.

Geen APK, geen hulp

Afgelopen jaar zijn er in Nederland ruim 7,1 miljoen auto’s gekeurd. Heel goed voor de verkeersveiligheid! Toch is en blijft de APK een momentopname én mensenwerk. Onderdelen kunnen dus verkeerd beoordeeld worden, defecten kunnen niet worden opgemerkt, en ja, er zijn helaas ook APK-keurmeesters die het niet zo nauw nemen met de regeltjes.

“Bij de aanname van een pechgeval vragen wij niet aan het ANWB-lid naar de vervaldatum van de APK of naar de staat van onderhoud”, zei de Wegenwacht. “Maar in onze reglementen staat wel dat wij verwachten dat de auto APK-goedgekeurd is en dat de pech niet vooraf te voorzien was.”

Gevolg van misser?

Los van de Wegenwacht-reglementen laat een goede automobilist zijn auto sowieso tijdig keuren. En natuurlijk draagt hij of zij zorg voor goed onderhoud. En toch, en toch…: “Meerdere keren per jaar komen mijn collega’s en ik bij pechgevallen van goedgekeurde voertuigen die aan het denken zetten. Is dit voertuig stilgevallen als gevolg van een APK-misser?”

Hij was even in de cijfers gedoken: “Wist je dat 1 promille van de pechgevallen die wij jaarlijks doen te wijten is aan drie belangrijke APK-punten?” Nee, dat wist ik niet. Hij vertelde welke: “Losgeschoten of afgebroken fuseekogels, doorgeroeste en/of afgebroken wielgeleidingselementen en doorgeroeste remleidingen.”

Deukje en een buts

“Eén promille?”, vroeg ik? In mijn oren klinkt dat als weinig. Maar: “Het gaat om ruim 1350 pechgevallen per jaar die heel goed veroorzaakt kunnen zijn door een verkeerde beoordeling of onoplettendheid tijdens de APK-keuring.” Waarschijnlijk keek ik nu wat zorgelijk, want hij zei: “Gelukkig lopen deze incidenten meestal goed af, en op 7,1 miljoen keuringen is 1350 echt maar een fractie.” Mijn gezicht klaarde weer wat op: “Maar toch wordt er al die keren een onveilige situatie gecreëerd door deze onoplettendheid. Als de auto daarbij al geen deukje oploopt, dan krijgt het vertrouwen van de klant wel een buts. Die denkt immers dat zijn of haar auto toch pas gekeurd is: ‘Had mijn garage dit niet kunnen zien bij de jaarlijkse controle?’”

Had mijn garage dit niet kunnen zien?

Klusje voor de sleepwagen

Tja, daar heeft hij een punt: “Een klant verwacht van zijn garage dat hij weer veilig de weg op kan in zijn goedgekeurde auto. Strooit een fuseekogel, draagarm of remleiding roet in het eten, dan is het vertrouwen beschaamd. Voor die mensen kunnen wij langs de kant van de weg meestal niet veel meer betekenen. Dit zijn de klusjes waarbij ons weinig anders rest dan het bellen van de sleepwagen.”

Compliment voor de keurmeester

En er komt nog iets bij: “ANWB-leden ervaren dit soort pech anders dan ‘gewoon stil komen te staan’. Het is namelijk écht schrikken als je wiel zo vreemd onder je auto staat of als je ineens niet kunt remmen omdat de remvloeistof onder je auto wegloopt.”

Schrikken inderdaad. Gelukkig sloot de Wegenwacht af met een compliment voor de APK-keurmeester: “Ruim 7 miljoen keer gaat het goed, nu die laatste 1350 nog.” Ik zei toch dat het een leuk gesprek was.

Reageer op dit artikel