artikel

Aircoprobleem Toyota RAV4: De pomp of de compressor?

Werkplaats & Onderhoud 1562

Aircoprobleem Toyota RAV4: De pomp of de compressor?
Volgens AMT Garageforumlid BOSCHDIRK is deze Denso compressor, een variabele uitgerust met control valve, in de RAV4 gemonteerd.

De airco van een Toyota RAV4 houdt er mee op. Vermoedelijk is de aircopomp kapot. Deze pomp is er één zonder magneetkoppeling. Daar heeft Garageforumlid lukR niet veel ervaring mee. Helpen de vakbroeders op het Garageforum hem op weg naar de oplossing?

“Ik weet niet goed hoe dit systeem werkt, maar als ik de schakelaar indruk slaat de ventilator aan en is er signaal op de signaaldraad.Trek ik de stekker van de compressor, dan gaat de ventilator uit.Uit informatie van de dealer blijkt dat bij dit type de compressor nooit is hoeven vervangen bij dit type”, begint lukR zijn vraag op het forum.

Hij heeft de Rav4 met een Autocom-tester uitgelezen en deze geeft één foutcode aan: U0100 communicatie met ECM/PCM  “A” verloren -geschiedenis. “Heeft iemand hier ervaring mee?”

Forumlid Technicus reageert als eerste en begint met een aantal vragen: “Is je pomp zelf niet defect? Wel aansturing begrijp ik? Wat voor drukken heb je dan?”

Met een CLT 1 tester kan je de compressor control valve buiten het voertuig om aansturen en controleren of deze werkt of dat het in de aansturing zit.

4 Bar

lukR reageert: “De dealer kon de fout wel wissen. Die was er in gekomen omdat dat ik het fiche aan de compressor afgetrokken had, maar omdat ik de foutcode niet kon wissen dacht ik dat het probleem daar in zat.” Nu er geen foutcode  meer inzit en er aansturing is verdenkt lukR de compressor.  “De drukken zijn 4 bar,  zowel lage druk als hoge druk.”

Forumlid Misfire meldt zich in het topic: “4 bar hoge en lage druk… Dan gebeurt er vrij weinig, is er voldoende koudemiddel aanwezig? Als er wel aansturing is en er is voldoende koudemiddel aanwezig, is de kans groot dat je pomp defect is.”

Vragen, vragen, vragen

DocentHans schiet ook te hulp. “Heb je ook de voedingen op het relais gemeten? 30 en 86. Ik kan geen schema vinden, heb je dat zelf wel?” Ook richard9642 heeft een aantal vragen: Heb je een CLT 1 tester?  Dan kan je de compressor control valve buiten het voertuig om aansturen en zo controleren of deze werkt of dat het in de aansturing zit.  En is de limiter in de DL-Pulley nog heel? Is er recent iets vervangen van het AC-systeem? Condenser bijvoorbeeld?

lukR gaat met de vragen van de forumleden aan de slag. “Er is aansturing en koelmiddel heb ik gevuld, zo kwam ik tot de conclusie dat de compressor defect is.” Hij laat richard9642 weten dat hij geen CLT 1 tester heeft. “Jammer genoeg.” En er is niets vervangen van het AC-systeem. Hij laat docentHans weten dat deze airco “niet werkt met een gewoon relais.”

“Is de limiter in de DL-Pulley nog heel?”, vraagt richard9642. Hij stuurt een afbeelding mee hoe een goede limiter eruit hoort te zien.

Dan gaat het pas echt ‘los’ op het Forum. BOSCHDIRK plaatst een aantal links waar Lukr meer informatie kan vinden over dit type airco-systemen en hij plaatst een foto: “Denso compressor van het volgende type is gemonteerd:  SES14”, verteld hij erbij.

Duty cycle

Misfire meldt zich nogmaals en verdenkt nog steeds de pomp en legt uit waarom: “De klep is duty-cycle gestuurd. Wanneer de duty cycle hoog genoeg is en er is voldoende koudemiddel aanwezig en je meet nog steeds aan beide zijden zo’n 4 bar, dan is dat ‘bar-weinig’ en lijkt mij dat de pomp stuk is.”

Daandc  vraagt zich af of lukR  de aansturing belast heeft gemeten of met de stekker los. “De spoel in de pomp is rond de 2 ohm deze is inderdaad, zoals Misfire zegt, duty cycle gestuurd, maar die kun je om te testen, wel even aansturen met een directe 12 volt. Dan gaat het systeem gelijk voluit werken als je vulling en drukken in orde zijn. De aansturing hiervan moet rechtstreeks uit je climate control paneel komen.” Daandc weet waar ie het over heeft: “Ik heb hier een Toyota Yaris staan met hetzelfde systeem en probleem.”

BOSCHDIRK plaatst niet alleen een afbeelding van de compressor die in het aircosysteem van de Toyota zit. Hij helpt lukR ook met schema’s, installatiehandleiding en diagnosetips. Deze links vind je terug op Garageforum.

Nieuwe pomp

Lukr is blij met alle hulp en informatie toe nu toe: Bedankt voor de vele info: “Daar kan ik zeker mee verder mee.”  Speciale dank gaat uit naar BOSCHDIRK.  “Bedankt voor de links over de werking van dit systeem.Het is trouwens een automatische airco,” voegt hij nog toe.

Ook geeft hij daandc nog even antwoord voor hij aan de slag gaat: “Ik heb er kortstondig 12 V opgezet en er veranderde niets qua drukken, daarom dacht ik dat het de pomp was.” Na alle tips en metingen besluit lukR een nieuwe pomp te bestellen. “Ik laat weten of het gelukt is.”

En het lukt. Na het vervangen van de pomp functioneert de airco weer zoals het hoort.

Links en tips

Richard9642 deelt nog de laatste versie van de Denso Installation Guide. BOSCHDIRK reageert: “Bedankt Richard, plaats ‘m ook even bij het topic ‘handige links en tips. Hebben we allemaal wat aan!”

Lees hier het hele topic terug. Daar vind je ook de links naar de informatie die de forumleden gedeeld hebben.

Reageer op dit artikel