artikel

Verkeerde aanname, lange diagnose bij Peugeot 206

Werkplaats & Onderhoud 8598

In de werkplaats van forumlid ‘Dsje’ staat een Peugeot 206 van 2009 met 1.4 benzinemotor die niet aanslaat. Eerst sloeg de motor enkele dagen wat slechter aan, daarna niet meer. Dsje heeft al veel uitgezocht, maar loopt nu vast en hoopt op een frisse kijk op de diagnose.

Verkeerde aanname, lange diagnose bij Peugeot 206
Er komt geen voeding op de brandstofpomp en de bobine. Volgens het schema moet dit uit zekeringkast BM34 komen. Forumlid Dsje doet diverse metingen en vinkt stap voor stap alles af. Alles lijkt in orde.

“Er komt geen spanning op de bobine en de brandstofpomp uit de BM34 (zekeringkast motor). De voedingen en massa’s hiervan zijn wel in orde, dus hebben we een gebruikte zekeringkast geplaatst. Helaas zonder effect”, zo beschrijft Dsje het gedane werk.

Met het schema van de BM34 in de hand maakt hij enkele verbindingen om te kijken of er geen bedrading defect is. Maar ook nu blijkt alles in orde. Hij zet zelf spanning op F2 en F15 en maakt een massa waardoor op zowel de brandstofpomp als de bobine spanning komt te staan. De pomp werkt, er komt brandstof in de galerij. Dsje: “De bobine vonkt echter niet, en de bougies zijn droog waardoor het dus lijkt dat de injectoren niet worden aangestuurd.”

Voedingloos

De BSI en motor-ECU worden opgestuurd naar ACtronics, maar er worden geen fouten gevonden. Wat nu? “We twijfelen nu heel erg aan de BSI, aangezien deze de sturing in de BM34 moet verzorgen, en tevens een CAN-signaal afgeeft aan de ECU. Massa’s en voedingen zijn in orde. Kortom, we zitten vast. Wie kan een frisse blik op de diagnose werpen?”, besluit Dsje.

“Even een gooi in het diepe”, zegt forumlid RikM. “Zit er zo’n dodemansknop onder de motorkap? Ik heb eens gehad dat die defect was. Gaf leuk zoekwerk…” De knop is in orde, en ook de sleutel wordt herkend. “En kloppen de andere parameters, bijvoorbeeld het toerental?”, vraagt Topmonteur Misfire. “We krijgen geen motortoerental en inspuittijd”, reageert Dsje. “Het ontstekingstijdstip blijft op -30 staan.”

Forumlid Jerilo heeft iets soortgelijks meegemaakt. “Bij mij zat het probleem in de ABS-module en dan vooral het stekkergedeelte. Via de BSI lopen er gegevens over het netwerk via de ABS-module naar de motor-ECU. In mijn geval werd de sleutel wel herkend in de BSI, maar kwam dat signaal niet in de motor-ECU aan.” Dsje had dit al gecontroleerd op de 206. Helaas, ook dit is niet het probleem.

Vreemd, het starttoerental blijft nul. Dsje keek er eerst overheen, maar hier zit toch echt de juiste aanwijzing in, blijkt later.

BDP-signaal

Topmonteur Misfire laat nog niet los: “Als je geen toerental hebt, zal er ook geen inspuiting of ontsteking plaatsvinden. Ik zou de bedrading en BDP-sensor eens controleren.” “Heb je wel een BDP-signaal?”, vraagt forumlid henkes.

Matronix: “Sowieso moet er bij starten een toerental binnenkomen. Pas daarna zal de ECU overgaan bij herkenning van toerental en vrijgave startonderbreker. Dit moet ook in het schema zichtbaar zijn”.

Dsje: “Wat ik niet begrijp is waarom de brandstofpomp en bobine geen spanning krijgen en de injectoren niet inspuiten. Zelfs als we zelf op alle drie spanning zetten. Dat is toch niet afhankelijk van de BDP-sensor?” Misfire: “Bij veel auto’s worden de genoemde componenten pas van voeding voorzien wanneer de motor wordt gestart. Omdat je geen toerental kunt uitlezen, zou ik me daar op focussen.”

Verkeerde aanname

Dsje geeft aan dat de brandstofpomp, bobine en injectoren ongeveer vijf seconden stroom krijgen, maar aanslaan doet de motor niet. Toch die BDP-sensor? Het antwoord laat niet lang op zich wachten. “Heren, het was inderdaad de BDP-sensor! Zo leer ik nog iedere dag. Ik was in de veronderstelling dat er bij contact aan ook gewoon spanning op de pomp moet komen. Bedankt!”


Wil je het hele topic nog eens teruglezen? Dat kan hier. Dit artikel vind je ook terug in AMT 5 welke 24 mei bij alle abonnees op de mat valt. Ontvang je nog geen AMT? Bekijk hier onze aanbiedingen.

Reageer op dit artikel