artikel

Gereviseerde onderdelen beter dan nieuwe?

Werkplaats & Onderhoud 1916

Revisiespecialisten beschikken over een schat aan ervaring. Ze weten precies welke defecten er optreden aan cilinderkoppen, versnellingsbakken, turbo’s, ABS-units, hogedrukbrandstofpompen en tal van andere onderdelen. Vaak begrijpen ze ook hoe die defecten ontstaan, en hoe je diagnose stelt om zeker te weten dat zo’n onderdeel ook echt defect is. We gaan in de leer bij Diesel Büchli, Ronald Morien, ACtronics, C&E Turbochargers en Turbo’s Hoet.

Inhoudsopgave:

Diesel Büchli: brandstofpompen, verstuivers en roetfilters
Ronald Morien: motoren en versnellingsbakken
ACtronics: ECU’s, ABS-units en instrumentenpanelen
Diagnose in het autobedrijf
Turbo’s van C&E en Turbo’s Hoet

Diesel Büchli: brandstofpompen, verstuivers en roetfilters

“Buiten de garantieperiode is de keuze voor een gereviseerd component heel logisch” vindt Hans Gerrits van Diesel Büchli. “Het kost minder, is net zo goed en beter voor ‘t milieu. Belangrijk is wel dat de kwaliteit gegarandeerd is.”

Gerrits presenteert Diesel Büchli’s Top 3 van revisie-onderdelen: “Brandstofinspuitpompen, commonrailverstuivers en roetfilters in ruil. Alles in OE-kwaliteit.”

Brandstofpomp slijt

En hij neemt de meest voorkomende faaloorzaken door: “Brandstofinspuitpompen: slechte smering door vervuilde of slechte brandstof. Te grof, defect of niet tijdig vervangen brandstoffilter. Bij de CR-verstuivers zie je dezelfde oorzaken als bij de brandstofpompen. Daarbij is slijtage door hoge kilometerstand en langdurige belasting een probleem. En dan bedoel ik geen overbelasting, maar normaal gebruik. Die dingen gaan gewoon op een bepaald moment defect.”

Eigen of ruil

Blijven over de roetfilters: “Meestal verstopt met as bij hoge kilometerstand. Bij ons kiest de klant voor reiniging van de eigen unit of voor de snelheid van een ruilunit.”

Meer dan een goed onderdeel

Nieuw of gereviseerd, met alleen een goed onderdeel ben je er niet: “Als een brandstofpomp sneuvelt en er is slijpsel in het systeem, vervang dan in één keer alles”, zegt Gerrits. En dan met nadruk: “Tegelijk!” Hij legt uit waarom: “Spoelen van bijvoorbeeld de tank is zeer gevaarlijk. Blijft er ook maar iets slijpsel in zitten, dan gaat het hele systeem nogmaals kapot. Nu dan voor eigen rekening.”

Nog een praktische tip: “Vervang altijd het brandstoffilter. Ook bij vervanging van alleen de injectoren.” En als het om het roetfilter gaat: “Vraag jezelf altijd af waarom het roetfilter verstopt is. Is er een technische oorzaak? Is het door de hoge km-stand of door het gebruik?”

Terug naar boven

Ronald Morien: motoren en versnellingsbakken

Sommige motorseries verlost Morien van een verhoogd olieverbruik door andere zuigerveren toe te passen.

“Onze gereviseerde motoren en versnellingsbakken zijn vaak beter dan nieuw”, zegt Pieter Bos van Autorevisie Ronald Morien. Grootspraak? Nee, Bos is serieus: “Motoren en versnellingsbakken zijn serieproducten. Dus zien wij heel vaak dezelfde componenten van een serie motoren of versnellingsbakken defect gaan.”

Bos noemt een concreet voorbeeld: “Bij een aantal VW-versnellingsbakken raakt bijna altijd het lager van de vijfde versnelling defect. De oorzaak is gebrekkige smering. Omdat die vijfde versnelling helemaal aan het eind van de prise-as is gemonteerd, achter in het versnellingsbakhuis, is de olietoevoer naar dit onderdeel niet optimaal. Wij passen het versnellingsbakhuis aan en verbeteren de smering op die plek.” Gevolg: “De vijf blijft heel.”

Goed, betaalbaar en groen

Oog voor techniek!

Die VW-versnellingsbak is niet het enige voorbeeld: “Op deze manier hebben wij talloze verbeteringen in onze revisieproducten toegepast. Denk aan andere (sterkere) lagers, verbeterde afdichtingen en betere toegankelijkheid van smeerolie. Dat maakt het gereviseerde product dat ons bedrijf verlaat beter dan het origineel. En dat tegen een veel lagere prijs.”

Behalve prijs en kwaliteit is er nog een belangrijk argument voor revisie: “Grondstoffen zijn beperkt en het hoeft geen betoog dat het bouwen van een nieuw motorblok veel meer energie en grondstoffen kost dan een gebruikt blok reviseren. Bedenk maar eens hoeveel kilo ijzer, aluminium en andere (vaak schaarse) metalen nodig zijn om een nieuw motorblok te produceren.”

Altijd beschikbaar

“Wij passen het versnellingsbakhuis aan en verbeteren de smering op die plek”, legt Pieter Bos Autorevisie Ronald Morien uit. Gevolg: “De vijf blijft heel.”

Verder noemt Bos de beschikbaarheid van producten als argument om een gereviseerd onderdeel te kopen: “Wij weten als geen ander naar welke motoren en versnellingsbakken de meeste vraag is. Met ons inkoopbeleid zorgen wij er voor dat wij die gereviseerde motoren en versnellingsbakken op voorraad hebben. En wanneer wij net niet hebben wat je zoekt, dan zetten we ons uitgebreide netwerk in om het toch binnen enkele dagen te leveren.”

Voor oldtimers en klassiekers geldt weer een heel ander voordeel van revisie: “Voor die auto’s reviseren we het oorspronkelijke onderdeel en zorgen we ervoor dat het weer terugkomt op de auto. Zo blijft zo’n auto origineel.”

Inbouwtips

Bij bepaalde series motoren kan zich een scheur in de cilinderkop vormen door het gewicht van de turbo. Morien past die cilinderkop zo aan dat die ophanging sterker is.

Ten slotte wijst Bos erop dat Autorevisie Ronald Morien niet alleen de motor of versnellingsbak levert, maar ook de kennis die je nodig hebt voor correcte inbouw. Voorbeeld: “Bij bepaalde motoren moet je een aantal handelingen doen om ze succesvol te kunnen inbouwen. Bij een bepaald type versnellingsbak moet er net wat meer olie in dan de fabrikant voorschrijft. Daardoor gaat zo’n bak veel langer mee.”

Hij eindigt met reclame: “Dat is een meerwaarde die wij als revisiebedrijf leveren, kennis door ervaring

Terug naar boven

 

ACtronics: ECU’s, ABS-units en instrumentenpanelen

Wanneer kies je voor gereviseerd, en wanneer voor nieuw? Voor Gerben Slomp van ACtronics een makkelijke vraag. “Na de garantieperiode is revisie voor zowel garagehouder als auto-eigenaar de beste keuze.”

En niet alleen vanwege de prijs: “Door uitgebreid onderzoek van onze R&D zijn wij in staat om tijdens het revisieproces niet alleen het probleem op te lossen, maar ook fabricagefouten te verhelpen. Daardoor neemt de kwaliteit van het product toe. Soms is het beter dan nieuw.”

Waarom er dan toch vaak voor nieuw wordt gekozen? “Onwetendheid. Daarom kiezen mensen vaak voor de ‘zekerheid van nieuw’.”

Links een ATE MK61 ABS-unit bij binnenkomst, rechts zo’n zelfde unit net voor vertrek bij ACtronics. Mooi werk, maar de diagnose in het autobedrijf is minstens zo belangrijk. Ook een defecte zekering kan voor een ABS-storing zorgen.

Onderdelen-Top 3

“De drie productcategorieën die wij het meest binnenkrijgen zijn ECU’s, ABS-units en instrumentenclusters. Bij de ABS-units zien wij de ATE MK61 vaak binnenkomen met problemen. Deze ABS is in veel verschillende auto’s gebruikt, maar we zien de defecten bovengemiddeld vaak bij BMW en Volkswagen/VAG.

Onder de instrumentenpanelen is de Ford Focus Mark II een echte hardloper. Ditzelfde instrumentenpaneel is overigens ook in de Ford C-Max gebruikt.”
“Gek genoeg valt het product dat het vaakst bij ons binnenkomt niet in een van deze drie productgroepen. Dat onderdeel is namelijk de TCU uit de Mercedes 722.8 CVT-transmissie die in de Mercedes A- en B-Klasse (W169 en W245) is gebruikt.”

Op 2 in de ACtronics defecten-Top 3: Ford Focus II instrumentenpaneel.

Wat er stuk gaat aan die onderdelen?

“Bij de ATE MK61 zijn het de zwakke verbindingen van de componenten op de printplaat. Door trillingen kunnen ze kortsluiting veroorzaken. Maar ook het binnendringen van vocht in de stekker is een belangrijke defectoorzaak, net als slijtage van de pompmotor.”

De blootstelling aan trillingen wordt op den duur veel meer onderdelen fataal: “Ook bij dat Ford Focus Mark II instrumentenpaneel spelen ze een rol. Ze veroorzaken losse verbindingen op de printplaat.” Bij de TCU van de Mercedes-CVT is het al niet anders: “Door trillingen en temperatuurinvloeden raken verbindingen op de printplaat defect.”

Terug naar boven

Diagnose in het autobedrijf

Vaak is de diagnose in het autobedrijf nog niet zo eenvoudig. Gelukkig geeft Slomp tips voor de diagnose aan deze drie onderdelen: “Bij de ABS-unit is het zinvol om eerst een basiscontrole te doen. Dus, controleer of er geen problemen zijn met de zekeringen, voeding en massa. Een zekering van een paar eurocent kan het probleem zijn!”

Vaak geveld door trillingen: de TCU van de 722.8 CVT-transmissie uit de Mercedes A- en B-Klasse (W169 en W245).

Gecontroleerd en goed bevonden. En nu? “Kijk of er fouten zijn bij de wielsensoren en de pompmotor. Daarnaast kan het zijn dat het onderdeel niet meer communiceert met de ABS-ECU. De foutcodes 5DF0/5DF1 komen vaak voor bij BMW, en de 01276, 01130 en 16352 zie je vaak bij de VAG-merken.”

Bij een instrumentenpaneel is de diagnose vaak minder lastig: “De wijzers kunnen terugvallen naar ‘0’, soms werken de knipperlichtindicatoren niet meer, of valt het complete display uit.” Maar onderschat dit soort storingen niet: “Het is ook mogelijk dat de auto niet meer goed wil starten. Een foutcode die vaak bij een defect aan dit instrumentenpaneel kan worden gediagnosticeerd, is U1900.”

Blijft over de TCU van de Mercedes-transmissie: “De auto schakelt mogelijk niet meer soepel, of de bak staat in noodloop. Fouten bij de schakelstandsensor en toerentalsensor komen ook veel voor. Net als foutcodes P0720, P0722, P0793 en P0794.”

Turbo’s van C&E en Turbo’s Hoet

“Met een gereviseerde turbo kun je veel voordeel behalen”, zegt Casper Hartogsveld van C&E Turbochargers. “Maar kies er wel een van een gerenommeerde aanbieder met de juiste expertise, machines en apparatuur. Dan heb je een mooi, goed getest product.”

Downsizing

Over de oorzaken van turbofalen zegt Hartogsveld: “Nu zitten we middenin de problemen die ontstaan zijn door het downsizen van motoren en door de nieuwste milieunormen. Dat zorgt voor verhoogde slijtage, vervuiling en schades in en aan turbo’s.”

Ook Olaf Velthuis van Turbo’s Hoet ziet een toename van turbodefecten door downsizing: “Waar je vroeger nog wel 10 tot 20 procent over het onderhoudsinterval heen kon gaan, geeft dat nu al meteen problemen.”

Andere defecten

Hartogsveld: “De storingen lijken vaak hetzelfde als de storingen van voorheen, maar de oorzaak zit hem niet zelden in onderdelen waar je die niet snel zoekt. Veel monteurs denken niet snel aan een kapotte wastegateklep, gescheurd turbinehuis of spruitstuk, vervormde onderdelen en oververhitte elektronica op relatief lage kilometerstanden.”

En, heel lastig: “Vaak lijken en voelen turbo’s nog goed. Maar na demontage en reiniging van de turbo en grondige inspectie van de onderdelen moet er meer vervangen worden dan je zou denken.”

Terug naar boven

Reageer op dit artikel