artikel

Stap voor stap: waterpomp vervangen

Werkplaats & Onderhoud 2824

Er zitten diverse anti-corrosie- en antischuimdopes in koelvloeistof. Die raken op den duur uitgewerkt. Koelvloeistof moet daarom sowieso elke twee jaar of elke 50.000 km worden vervangen. Koelvloeistof met modernere, organische dopes mogen langer blijven zitten. Er komt in de loop van de tijd wél vervuiling in de koelvloeistof via zwetende pakkingen, slijtage van de waterpomp en de eroderende werking van de vloeistofstroom. Die vuildeeltjes zorgen voor slijtage. Het is dus verstandig om de koelvloeistof af en toe te verversen, zeker als de waterpomp toch wordt vervangen. Het beste kan het koelsysteem dan ook worden gespoeld. Contitech geeft aan hoe dat in zijn werk gaat.

Stap voor stap: waterpomp vervangen

Het zwakke punt van een waterpomp is de afdichting tussen het pomphuis en de waterpompas. Deze afdichtring slijt en zal dus op een gegeven moment gaan lekken. Je ziet vaak een druppel onder het afwateringsgaatje van de pomp hangen of je ziet eronder een wit spoor van opgedroogde koelvloeistof. Ook kan het zoetig ruiken onder de motorkap. Een lekkende waterpomp kan ervoor zorgen dat de motor bij gebrek aan koelvloeistof heetloopt.

Ook kan er koelvloeistof in de waterpomplagers doordringen, waardoor deze kapotlopen. Aangezien de waterpomp vaak wordt aangedreven door de distributieriem, kan die daardoor beschadigen, met een totale motorschade tot gevolg. De waterpomp moet daarom bij verdenking worden vervangen.

Het is raadzaam dat in elk geval preventief te doen als de distributieriem wordt vervangen. Maar hoe werkt dat precies?

Stap 1. Tap de gebruikte koelvloeistof af

Tap de gebruikte koelvloeistof af volgens de richtlijnen van de fabrikant, voer de gebruikte koelvloeistof af volgens de geldende milieuregels. Koelvloeistof bevat o.a. ethyleenglycol en ethaandiol en is daardoor giftig. Het dragen van vloeistofdichte handschoenen is aan te bevelen.

Stap 2. Controleer de thermostaat

Bij sterke vervuiling van de oude koelvloeistof is het belangrijk om de thermostaat te controleren en indien nodig te vervangen.

Stap 3. Draai de motor warm

Draai de motor warm totdat de koelthermostaat het grote koelcircuit opent. Draai de verwarming op de hoogste stand en laat de reinigingsvloeistof zolang inwerken als de fabrikant van het product voorschrijft.

Stap 4. Meng kraanwater en reinigingsmiddel

Meng schoon kraanwater met reinigingsmiddel (bv. MB A0009891025, Liqui Moly Pro-Line Koelsysteemreiniger, Eurol radiator cleaner, Wynns Cooling System Flush of vergelijkbaar) in de juiste verhouding en giet het in het koelsysteem.

Stap 5. Tap de reinigingsmix af

Tap de reinigingsmix af zoals beschreven in stap 1. Houdt er rekening mee dat de vloeistof heet is en er risico op verbranding bestaat. Als de afgetapte vloeistof erg vuil is, kan het nodig zijn stap 3 en 4 te herhalen. Laat de motor elke keer afkoelen voor je koude vloeistof bijvult.

Stap 6. Vul met water

Vul het koelcircuit met schoon kraanwater. Breng de motor op werktemperatuur en laat hem even draaien met 2.500 tpm. Tap het koelwater weer af volgens de voorschriften van de autofabrikant.

Stap 7. Bouw de oude waterpomp uit

Bouw de oude waterpomp uit, verwijder oude pakkingen zorgvuldig met een pakkingschraper en ontvet alle dichtvlakken.

Stap 8. Vergelijk de waterpompen

Vergelijk de oude waterpomp met de nieuwe om zeker te zijn dat je het goede type hebt. Draai niet aan het pompwiel van de waterpomp in droge toestand omdat dit de dichtring kan beschadigen. Gebruik een nieuwe pakking of o-ring, tenzij uitdrukkelijk is voorgeschreven dat er vloeibare pakking moet worden gebruikt. Breng de vloeibare pakking in dat geval spaarzaam en gelijkmatig op. Respecteer de droogtijd van de pakking voor je het koelsysteem weer vult.

Stap 9. Monteer de nieuwe waterpomp

Monteer de nieuwe waterpomp. Wanneer deze met een pakking of o-ring wordt geplaatst, mag er geen vloeibare pakking worden gebruikt. Maak voorgemonteerde o-ringen nat met koelvloeistof voor je de waterpomp monteert. Gebruik geen vet.

Stap 10. Vul het koelsysteem

Vul het koelsysteem met het door de autofabrikant voorgeschreven type koelvloeistof. Als je zelf antivries met water mengt, gebruik dan alleen concentraties die zijn toegelaten voor het voertuig. Houd daarbij in de gaten of de plaatselijke waterhardheid binnen de limieten valt, gebruik bij twijfel gedestilleerd water.

Stap 11. Ontlucht het koelsysteem

Ontlucht het koelsysteem volgens de voorschriften van de fabrikant en controleer op lekken. Kort, licht verlies van koelvloeistof via het afwateringsgaatje van de waterpomp kan voorkomen, dat stopt na korte tijd.

Stap 12. Testdraai de motor

Laat de motor testdraaien tot de werktemperatuur is bereikt. Controleer dan opnieuw op lekken en controleer het vloeistofniveau in de radiator of de expansietank als de motor is afgekoeld.

 

Reageer op dit artikel