artikel

Dit zijn de beste jonge (Bedrijfs)Autotechnici!

Werkplaats & Onderhoud Premium 1502

Een Fiat met startproblemen, een Mercedes met storing aan de kachelventilator. Of het grote werk: een Renault-truck die zich vreemd gedraagt, een Volvo FH waarvan de parkeerrem niet lost. Heb je de brains én de magische handjes om deze problemen op te lossen, dan ben je, (Bedrijfs)Autotechnicus. De acht grootste talenten bestreden elkaar tijdens de finale van de (Bedrijfs)Autotechnicus van de Toekomst. Wie de twee allerbeste waren…? En welke opleiding met de eer ging strijken?

Dit zijn de beste jonge (Bedrijfs)Autotechnici!
“Een netwerkstoring”, heeft Vince Vervoort al snel door. Achter hem studeert Tom Totté op het startprobleem aan de Fiat Panda.

Elf uur ’s morgens, de examenhal van Innovam/IBKI in Nieuwegein. We zijn een uur onderweg en de acht finalisten hebben hun eerste opdracht achter de rug. Voor pauze is geen tijd. De klok tikt alweer voor de tweede opdracht. Aan de ene kant werken de vier autotechnici, aan de andere de vier bedrijfsautotechnici. Tom Totté verdiept zich nu in een probleem aan een Fiat Panda. De auto is stilgevallen op een parkeerplaats. Nu start hij wel, maar slaat niet aan. De krukassensor is al vervangen en er zijn geen foutcodes.

Naast hem werkt Vince Vervoort aan een Opel Astra. Klacht van de klant: “De auto start niet”.  En hij meldt dat het lampje van de startonderbreker blijft branden. “Een netwerkstoring”, heeft Vince al snel door. Maar waar zit die dan precies?

Natuurtalent Gino van Schijndel heeft pas tien weken opleiding achter de rug. Terwijl zijn concurrenten opgeleid wordt voor niveau 4, werkt hij nog aan niveau 2.

Natuurtalent

Weer even verderop, Gino van Schijndel studeert op een Mercedes. Heel vreemd, op stand 3 doet de kachelventilator het niet, op de andere drie standen werkt alles normaal. Lastige storing, zeker voor Gino. Hij is net 16 geworden en pas tien weken student Autotechniek aan het Koning Willem I-college in Den Bosch. Des te knapper dat hij zich tussen ruim achthonderd aankomend (Bedrijfs)Autotechnici heeft weten te kwalificeren voor deze finale.

Omgaan met voertuigdatabase

Sezer Demirci puzzelt deze ronde niet aan een auto, maar achter een laptop. Aan hem om van de Volvo V50 met kenteken 51-JBX-6 een reeks onderhoudsgegevens op te zoeken. “Welke kleur hebben de draden van de hogedruksensor van het aircosysteem? Wat is de functie van relais K49? Wat is de exacte locatie van de airbag-ECU?”

“Een netwerkstoring”, heeft Vince Vervoort al snel door. Achter hem studeert Tom Totté op het startprobleem aan de Fiat Panda.

Tegenover hem werkt de 18 jarige aankomend bedrijfsautotechnicus Ryan Bayens aan soortgelijke opdrachten, maar dan over een Euro 4 Scania R420. “Wanneer moet het AdBlue-filter vervangen worden? Om de hoeveel tijd geven de druksensoren op het voertuig hun informatie door aan de regeleenheid van de IVTM-installatie? Waar precies vind je de aircoserviceconnectors?”

Storingen aan trucks

Ondertussen is Ryan Broeren bezig aan een Volvo FH. De truck komt niet meer van zijn plaats omdat de Electronic Parking Brake (EPB) niet meer lost. Het probleem blijkt in de communicatie tussen APM (Air Production Module) en HCU (Hand Control Unit) te zitten. Normaalgesproken kun je de parkeerrem lossen en erop zetten met die HCU. Waarom nu niet?

Ryan Broeren studeert op een scope-beeld. Waarom lost die parkeerrem niet?

Niels van de Goor buigt zich over een uitdagend startprobleem aan een MAN TGX. Ook hier, geen foutcodes. Aan Niels om uit te zoeken wat er eigenlijk gebeurt met het startsignaal vanaf het contactslot. In zo’n moderne truck zitten er meerdere modules tussen contactslot en startrelais. Welke precies? Doen die wat ze moeten doen? Zo nee, waarom niet?

Vanaf het contactslot gaat het startsignaal naar de Power Train Module. Die zet de boodschap ‘starten’ op het netwerk en de EDC-regelunit stuurt vervolgens het startrelais aan. Niels van de Goor zoekt uit waar het misgaat in dat proces.

Hoe kan dat?

De Renault-truck waaraan Frank Ruiter werkt is ook niet inzetbaar, maar met heel andere symptomen. Bij de koude start slaat de truck even aan, maar daarna weer snel af. Bij een volgende start slaat de motor helemaal niet meer aan. Wat kan de oorzaak zijn? Kan de koelvloeistoftemperatuursensor een rol spelen? Of de inlaatspruitstuksensor? En de oliedruk? Frank bedenkt dat de solenoid-klep van de compressierem een veel grotere invloed kan hebben. Die zet via oliedruk de uitlaatkleppen open. Als dat bij de start gebeurt, kan de motor geen compressie opbouwen en dus niet aanslaan. En bij de eerste startpoging is er nog geen oliedruk in de cilinderkop, vandaar dat de motor dan wel even aanslaat… Hij zit op het goede spoor.

Frank Ruiter geconcentreerd aan de slag. Hij vindt de verklaring voor de vreemde symptomen.

De beste scholen

Eén uur. Einde van de lunchpauze. In de examenhal beginnen de acht (Bedrijfs)Autotechnici aan ronde drie van vier. Straks om drie uur hebben ze ieder hun opdrachten voltooid en is het aan de jury om de gescoorde punten te tellen.

Ondertussen loopt het Fast Forward café elders in het Innovam/IBKI-gebouw vol met studenten en docenten (Bedrijfs)Autotechniek. Zij gaan vanaf half twee strijden om de scholenprijs. Die strijd gaat tussen de Top 3 van scholen die het best presteerden op de online kennistest. Welke zes scholen dat zijn? Koning Willem I, Summa College en ROC van Amsterdam / MBO College Westpoort bij de bedrijfsautotechnici en Koning Willem I, Summa College en ROC Nijmegen bij de autotechnici.

Gastheer Milo Berlijn voor een zaal vol aanstormend (Bedrijfs)Autotechnisch talent.

Open de kluis

Om half twee is de aftrap van de eerste opdracht. Nienke Kikkert van Innovam legt uit wat de bedoeling is en Gastheer Milo Berlijn zorgt dat iedereen zich op zijn gemak voelt. Alle zes de groepjes krijgen een bord met een Can-bus netwerk met zes storingsschakelaars. Welke schakelaar geeft welke storing? De antwoorden daarop geven een code. En de juiste code opent de kluis. Spannend!

In ronde twee zet Jochen van Egmond, regiomanager van Automotive Academy, de autotechnici aan het werk met twintig lastige vragen. Ondertussen neemt Rob Wijnen van Volvo Trucks drie groepjes van twee trucktechnici naar de examenwerkplaats om aan een truck te meten. Hun opdracht: Hoeveel centiliter lijm is nodig om een voorruit in de Volvo FH-cabine te lijmen? Hij legt uit waarom dat belangrijk is: “Die voorruit is belangrijk om een stevige cabineconstructie te waarborgen. Als je er een nieuwe in moet lijmen is schoon en uiterst nauwkeurig werken van groot belang. De gegevens die je daarvoor nodig hebt, heb je ook nodig voor deze opdracht.”

Hoe groot is de omtrek van zo’n Volvo FH-voorruit?

Namens AMT mag ik de derde opdracht presenteren. Nu gaan zes groepjes van vijf leerlingen diagnose stellen aan een dynamo. Rotor, stator, gelijkricht- en velddiodes, spanningsregelaar, allemaal gesneden koek. Alhoewel…, hier en daar is het ook een klein beetje weggezakt.

Achter de schermen bij raceteams

Drie uur. De drie rondes voor de scholenprijs zitten erop en de acht individuele finalisten hebben hun opdrachten in de examenhal voltooid. De juryleden buigen zich over de punten. Milo Berlijn begint met de scholenprijs. De afgelopen twee jaar was die een prooi voor het Summa College. Aan die hegemonie komt een einde. Zowel bij de bedrijfsautotechnici als bij de autotechnici scoort het Koning Willem I college nu het best. Als beloning gaan de Boschenaren naar Het Mammoet Dakar Rally-team en naar Bas Koeten Racing. Gefeliciteerd mannen!

Beide scholenprijzen gaan mee naar Den Bosch. Gefeliciteerd Koning Willem I!

Allemaal winnaars

Daarna barst het echte prijzenfestival los. De nummers twee, drie en vier van de bedrijfs- en autotechnici scoren prijzenpakketten van Volvo Trucks, Innovam en AMT. De nummers 1 gaan bovendien met een gevulde Hazet-gereedschapskar inclusief Sonos Play 1 van Toolspecial en een Playstation 4 van ATC naar huis. Als Milo Berlijn de spanning hoog genoeg heeft laten oplopen, maakt hij bekend wie dat zijn: Vince Vervoort van Summa College en Vakgarage Maashorst in Venlo is Autotechnicus van de Toekomst. En Frank Ruiter van ROC Amsterdam Westpoort en Truckland Heerhugowaard is Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst. Feest!

Blije winnaars, links Vince Vervoort, rechts Frank Ruiter. Trotse sponsors, links Wim Donkervoort (ATC), rechts Jochen van Egmond.

Mooie toekomst

Vijf uur. De bitterballen zijn op, de glazen leeg en de prijzen ingepakt. Organisatoren Volvo Trucks, Automotive Academy, ATC, IBKI, Innovam en AMT kijken terug op een geweldig evenement. Meer dan 800 ROC-studenten nemen deel aan de online kennistest en meer dan 100 toonden met groot enthousiasme hun (Bedrijfs)Autotechnisch talent op finaledag. Dat stemt optimistisch.

Reageer op dit artikel