artikel

APK: Vragen en antwoorden omtrent verlichting en controlelampjes

Werkplaats & Onderhoud Premium 3158

Hoe controleer ik het e-Call systeem? Moeten de controlelampjes ook aangaan op contact? En: Hoe herken ik of de lamp een mistlamp of verstraler is? Er werden via de chat tijdens het AMT-APK-webinar heel wat vragen gesteld over de toegelichte wijzigingen. Die hebben we gebundeld, inclusief de antwoorden natuurlijk.

APK: Vragen en antwoorden omtrent verlichting en controlelampjes

Per 20 mei zijn de APK-keuringseisen aangepast. Je las eerder al de wijzigingen op amt.nl en onlangs nog beantwoorden we de openstaande vragen na het APK-webinar over de wijzigingen rondom het emissiesysteem. Hieronder vind je de vragen én antwoorden die gaan over verlichting en waarschuwingsinrichtingen.  

Waarschuwingsinrichtingen

Naast het antiblokkeersysteem en het airbag- en gordelspansysteem zijn er nieuwe veiligheidssystemen bijgekomen die je tijdens de uitvoering van de APK-keuring moet controleren. In de video hieronder, gemaakt voor het AMT-APK-webinar, nemen we ze nog even door. Of lees ze terug in dit artikel. In hetzelfde webinar werden ook nog de nodige vragen gesteld. Velen zijn direct beantwoord, anderen nog niet. Je vindt ze onder de video. 

 

Mag er vanaf 2018 helemaal geen controlelampje meer branden?
Van de genoemde veiligheidssystemen en het e-Call-systeem niet. Het betreft de volgende veiligheidssystemen: airbagsysteem en gordelspansysteem, stabiliteitscontrolesysteem, controlesysteem bandenspanning, elektronische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem, elektronisch remsysteem. 

Is de controle op de lampjes bouwjaarafhankelijk? 
Bij ieder voertuig met een DET vóór 1-1-2018 levert een brandend waarschuwingslampje een reparatieadviespunt op. Na die datum een afkeurpunt. 

Als de systemen aanwezig zijn, moeten de controlelampjes dan ook aangaan op contact zoals ESP?
Nee, je controleert de waarschuwingsinrichtingen niet op contact, maar met lopende motor. Dan mogen er geen lampjes blijven branden. 

Hoe controleer je het e-Call systeem?
Je beoordeelt de waarschuwingsinrichting van het eCall-systeem op dezelfde manier als de de andere waarschuwingslampjes. Er mag geen lampje (vaak in het knopje) blijven branden. Is er geen lampje aanwezig? Dan zal de auto een melding in een display geven als het eCall-systeem niet werkt.

Dat beoordeel je hetzelfde als een eCall-systeem met een brandend lampje. Dus: afkeur bij een DET na 31-12-2017, of Reparatie Adviespunt (RA8) bij een voertuig vóór 1-1-2018. 

Bandenspanningssensoren die zijn uitgeschakeld wat doen we daar mee ?
Als het TPMS-lampje blijft branden bij het lopen van de motor, dan geldt: DET voor 01-01-2018: Reparatieadviespunt RA4. DET na 31-12-2017: Afkeur. Dit geldt ook wanneer de winterbandenset geen TPMS-sensoren heeft waardoor het systeem (mogelijk) niet werkt.

Controleer na het starten van de motor de waarschuwingsinrichtingen. Bij twijfel voer je een proefrit uit bij APK 2. Een uitleesapparaat voor de bandenspanning is niet verplicht. 

Moet een controlelampje van grootlicht nog steeds blauw zijn? (Ik kan dit niet meer terug vinden in de keuringseisen.)
Nee, staat niets over in artikel 5.*.62 lid 1.  

Andere beoordeling brandend ABS-lampje 

Goed om te benadrukken is dat de wijze van keuren van het ABS-systeem ook veranderd is per 20 mei 2018. Een brandend ABS-controlelampje bij lopende motor is een afkeurpunt bij voertuigen met een DET na 31-12-2017. Bij auto’s van voor 1-1-2018 is het een reparatieadviespunt geworden en dus geen afkeur meer. 

Wijzigingen omtrent verlichting

Ook over de wijzigingen in de APK-regelgeving omtrent verlichting maakten we een korte video die je hieronder kan bekijken. Een toelichting op de wijzigingen lees je hier. En ook over de wijzigingen waren enkele vragen uit het AMT-APK-webinar nog onbeantwoord. Je vindt ze onder de video. 

 

Vanaf welke datum moeten de mistlichten vóór gecontroleerd worden?
Dit is niet gekoppeld aan een Datum Eerste Toelating (DET). Zijn er mistlampen aanwezig en werken deze? Dan controleer je de afstelling. 

Wat te doen bij een mistlicht met wazig lichtbeeld of geen duidelijke licht/donker afscheiding?
Boven de 0-lijn mag geen licht komen. Het lichtbeeld zelf is geen eis. 

Als de mistlichten aan de voorzijde verwijderd zijn, is dit dan afkeur of niet?
Nee, mistlampen voor zijn niet verplicht. Zitten ze er en werken ze, dan moet de afstelling kloppen. 

Hoe herken je of een lamp een mistlamp dan wel een verstraler is? Vroeger herkende je een mistlamp aan ribbels in het glas, maar dat is niet meer.
Ribbels in het glas komt inderdaad niet vaak meer voor, maar er zijn twee andere handige manieren om het verschil te herkennen.

1) Een verstraler geeft een puntlicht, zoals een zaklamp, terwijl een mistlamp of breedtestraler een homogeen lichtbeeld geeft net als een dimlicht. Met een wit A4-tje is dit redelijk snel te controleren.

2) Kijk naar de lamp zelf. Een mistlamp/breedtestraler herken je aan diverse ribbels in de reflector om het lichtbeeld breed te maken. De verstraler heeft juist spiegeltjes die het licht meer naar één punt concentreren. Van Martin Pardoel (Particuliere School Benschop) kregen we deze foto’s ter verduidelijking. Boven een verstraler, onder een mistlamp/breedtestraler.

Hoe hou je een verstraler (geen hoogteafstellingcontrole) en mistlamp/breedtestraler (wel hoogteafstellingcontrole) uit elkaar?

 

Hoe zit het als er een steekproef valt op niet-originele glazen?
Dit is geen keuringseis, dat hoef je dus niet te beoordelen. 

Nog meer APK-vragen?

Adaptieve verlichting en rij-assistentiesystemen zijn op steeds meer auto’s standaard. Wat betekent dat voor de werkplaats?

Heb je nog aanvullende vragen? Die beantwoorden we graag. Dat doen we tijdens een kennissessie op Auto Prof – AMT Live Hardenberg (16, 17 en 18 oktober). Stuur ze in via amt@vakmedianet.nl

Wil je het hele APK-webinar nog eens terugkijken? Kijk op www.amt.nl/apk-webinar 

Reageer op dit artikel