artikel

Diagnosetips uit de praktijk: centrale deurvergrendeling werkt niet

Werkplaats & Onderhoud Premium

Diagnosetips uit de praktijk: centrale deurvergrendeling werkt niet

Een Renault Espace van 2004 met 2.0 dCi M9R-motor heeft een storing in de centrale vergrendeling. Bij het openen van de auto via de afstandsbediening ontgrendelt alleen het bestuurdersportier. De overige drie deuren blijven gesloten. De koffer- en tankklep ontgrendelen wel. Er zijn geen foutcodes. Wat is er aan de hand? De garagehouder schakelt de hulp in van Sergoyne Diagnostics.

Jeroen: “Het ontgrendelen van de auto gaat niet goed via de afstandsbediening. De knop in het interieur werkt wel prima. Daarmee zijn alle portieren te vergrendelen en ontgrendelen. Het vergrendelen via de knop op de afstandsbediening gaat ook goed. Een vreemde storing want er zijn ook geen foutcodes in de centrale rekeneenheid.”
De garagehouder had niet de beschikking over de juiste schema’s. Jeroen wel? “Nee, in de bij ons beschikbare data vind ik het correcte schema ook niet terug. Ik heb deze opgevraagd via de hotline van Gutmann en niet veel later kon ik toch aan de slag.”

Een goed schema is onmisbaar. Hiermee werd Jeroen duidelijk hoe de centrale vergrendeling in de Espace werkt. Een goed schema is onmisbaar. Hiermee werd Jeroen duidelijk hoe de centrale vergrendeling in de Espace werkt.

Schemalezen

Jeroen: “Uit het schema blijkt dat de centrale vergrendeling van deze Renault Espace best wel complex in elkaar zit. De ‘normale” gang van zaken bij een modern comfortnetwerk is dat elke deur voorzien is van een module welke communiceert met de centrale elektronica via CAN-bus. De eindtrappen voor de bediening van het deurslot zitten dan in de deurmodule. Dat is dus niet het geval bij deze Espace.”

Hoe zit het dan wel? Jeroen vervolgt: “Het commando van de zender komt binnen in de interieurrekeneenheid. Deze bedient op zijn beurt een eindtrap in de zekeringkast onder het dashboard. Vanuit deze zekeringkast vertrekt er gewoon een analoog signaal, een geschakelde 12 V, naar elk deurslot. Nu wordt het vervolgens nog veel complexer, want Renault wilde natuurlijk enkele comfortfuncties inbouwen. Zo sluiten de deuren in een keer. Openen gebeurt op twee verschillende manieren. Eerst opent de bestuurdersdeur. Druk je nog eens op de afstandsbediening dan openen ook de andere drie deuren. Daarnaast zit in het interieur een knopje om de achterportieren te sluiten, en de raambediening uit te schakelen.”

Renault bouwde om al deze functies te kunnen schakelen maar liefst vier eindtrappen in de zekeringkast onder het dashboard. Van elke eindtrap loopt een draad naar de te bedienen deuren. Jeroen: “Dat zijn dus veel draden met evenveel kans op draadbreuk. De eerste laat de portieren gezamenlijk sluiten. De tweede opent de deur linksvoor, de derde opent de deuren rechtsvoor, linksachter en rechtsachter en de vierde eindtrap kan de twee achterdeuren sluiten.”

Na het lezen van het schema kon Jeroen op de juiste eindtrap meten. Het stuursignaal oogt verstoord met als gevold dat de portiersloten niet openen. Na het lezen van het schema kon Jeroen op de juiste eindtrap meten. Het stuursignaal oogt verstoord met als gevold dat de portiersloten niet openen.

Doormeten

Jeroen weet nu waar de klacht zich mogelijk ontwikkelt en focust zich op eindtrap nummer drie. Hij besluit te gaan meten op penpositie 3 van de witte stekker op de zekeringkast. “Om de deuren RV, LA en RA te openen dient de eindtrap 12 V op deze draad te schakelen.” Jeroen drukt op de ontgrendelknop van de afstandsbediening en kijkt naar het gemeten signaal. Dat laat weinig aan de verbeelding over. De eindtrap schakelt duidelijk niet naar 12 Volt. Wat is de oorzaak? Een probleem in een van de vele draden?

Jeroen: “Een draadbreuk verderop in het circuit kan ik uitsluiten want dan zouden we op deze locatie wél 12 V moeten meten bij het inschakelen van de eindtrap.” Een overgangsweerstand in de bekabeling? Om er zeker van te zijn dat de bedrading goed is zet Jeroen 12 volt op de groene draad en de drie portieren openen weldegelijk. Het probleem zit dus in de zekeringkast. “De oplossing is zo snel gevonden, maar het traject vooraf zoals het doornemen van de schema’s en natuurlijk het halve dashboard demonteren vergde de nodige tijd. Aangezien de zekeringkast niet overdreven duur is mogen we deze van het garagebedrijf gelijk vervangen. Nadien ging de Espace weer keurig open en op slot zoals Renault het bedoeld heeft.”

Reageer op dit artikel