nieuws

Hoe nieuw is Audi’s actieve vering?

Techniek 2080

Net als Mercedes-Benz deed voor zijn nieuwe S-klasse, werkt Audi toe naar de onthulling van zijn topmodel A8. Vanzelfsprekend volgeladen met de nieuwste productierijpe technieken die het merk in huis heeft. Daarvan kun je er als ‘teaser’ steeds eentje onthullen. Zo bouw je spanning op voor de algehele onthulling. Nu met Audi’s actieve vering en besturing.

Hoe nieuw is Audi’s actieve vering?
Voorop dit complete Audi A8 onderstel zien we de aluminium buis waarin verstelbare torsiestangen zitten. Op het uiteinde zitten de elektromotoren die de stangen voorspannen.

Een vraag is nog of dit volledig actieve onderstel onder elke A8 zal zitten, of als optie wordt geboden. Dit laatste zal het wel worden, gokken we. Misschien zelfs als afzonderlijke opties.

Niet heel opzienbarend is de mogelijkheid voor vierwielbesturing. Dat komt ook op de Renault Mégane RS, volgens het laatste nieuws. Naar we begrijpen combineert Audi het met variabele besturing op de vooras.

Audi belooft voor de A8 een kortere draaicirkel dan bij de A4.

Een elektronisch gestuurde elektromotor bedient een korte tandheugel op het achterste subframe. Die zorgt voor een paar graden mee- of tegensturen van de achterwielen. Het lijkt dat ook aan de besturing van de voorwielen een elektromotor is gekoppeld die de stuuroverbrenging directer kan maken.

Voortuitziende luchtvering

Ook de vering zal actief (kunnen) zijn en zich instellen op de staat van het wegdek. Een camera achter de voorruit analyseert wegoneffenheden en stelt bij voorbaat de vering hierop in. Hierbij genoemd wordt de zFAS computer, als centrale verwerker met hoge capaciteit die gegevens voor meerdere assistentiesystemen verwerkt.

In dit geval stuurt hij elektromotoren aan bij elke veerpoot. Deze veerpoten bevatten, net als bij eerdere A8 versies, luchtveren. De elektromotor kan een titanium torsiestang in een buis voorspannen, met tot 1100 Nm koppel. Op die manier wordt per wiel de veerstijfheid “bijna in real-time” aangepast aan de hobbels die de camera vooruit heeft waargenomen.

Unieke zijdelingse beveiliging

De genoemde voorspanners kennen nog een trucje. Als de diverse aan zFAS verbonden sensoren een botsing opzij zien aankomen reageert de vering. Mits de snelheid boven 25 km/h ligt.

Aan de kant waar het gevaar dreigt kan de actieve vering de auto tot acht centimeter optillen, binnen een halve seconde. Het bedreigende object zal zo meer de sterke dorpels en bodem raken, dan de veel ‘zachtere’ portieren. Dit zou tot 50 % lagere belasting van inzittenden leiden.

Overigens zorgt de actieve vering in normale omstandigheden voor het tegengestelde. De auto wordt zoveel mogelijk vlak gehouden op hobbels en helt niet bij het rijden van bochten.

Detail van de achterwielophanging met subframe. In rood de achterop gemonteerde besturing voor de achterwielen. Verstelbare torsiestangen zitten er hier niet op.

Concurrenten verbeterd

Helemaal iets nieuws is dit actieve onderstel niet. Vierwielbesturing hebben niet alleen de eeuwige concurrenten BMW en Mercedes al, maar nog meer merken. Variabele besturing voorop kennen we al langer van BMW’s Aktivlenkung.

Zo ook de actieve vering die de auto zo vlak mogelijk houdt, alweer BMW bracht eenzelfde systeem met door elektromotoren voorgespannen stabilisatoren. En Mercedes heeft al lang Active Body Control met luchtvering.

Maar wat zij nog niet hebben is dat een 48 volt systeem zorgt voor extra kracht en snelheid om die actieve elementen te bedienen. Of het optillen van de auto als zijdelingse aanrijding dreigt, wat zonder 48 volt waarschijnlijk niet realiseerbaar is.

Wacht eens, Audi had nog wat met 48 volt: eROT. Kan haast niet missen, dit ontstond uit de A8 ontwikkeling. “Als we dat nou es omdraaien, die elektromotoren om de veerstijfheid te regelen? Als de veren met hun bewegingen nu eens de elektromotoren aandrijven?” Iets voor de eerste update van de nieuwe A8, misschien?

Reageer op dit artikel