nieuws

Brommobiel ongeschikt als botsmobiel

Techniek 4601

Brommobiel ongeschikt als botsmobiel
Gaat ook niet lekker, met een elektrische Renault Twizy. Ook al telt die wettelijk wel als een auto. Nee, het ligt niet alleen aan een probleempje met de zijdelingse botsproef!

Nogmaals heeft Euro NCAP een veiligheidstest uitgevoerd op brommobielen, met aangepaste testmethode. Net als twee jaar geleden is de uitkomst zeer bedroevend. Botsen met een brommobiel blijft levensgevaarlijk. Hun aantal op de weg stijgt, hoogste tijd voor wettelijke maatregelen. Kijk maar!

Al voordat de eerste Euro NCAP proeven plaatsvonden signaleerde AMT uit andere bronnen dat de veiligheid van miniatuur autootjes ver beneden peil lag. Een jaar later bevestigde Euro NCAP dit, en riep op tot betere toelatingsregels voor dit voertuigtype.

Daar is weinig van gekomen, toont een hernieuwde test op vier hedendaagse brommobielen. Zelfs in een tot absolute minimum-eisen versimpelde test blijft de score hangen op één of twee sterren.

Geen kreukelzone, geen bescherming

De opbouw van brommobielen kent maar een principe, een metalen frame bekleed met kunststof carrosseriepanelen. Ook sportwagens worden wel zo gebouwd, maar hun frame bevat dan wel vervormbare balken als kreukelzone.

En zo lig je dan, na de klap, als de gordel en de stoel niet vast blijven zitten.

En zo lig je dan, na de klap, als de gordel en de stoel niet vast blijven zitten.

Die hebben brommobielen niet. Hun miniatuurformaat biedt daarvoor vrijwel geen ruimte. Maar vooral, meent Euro NCAP ongetwijfeld terecht, is het niet vereist. Op brommers hoef je geen botstest te doen om typegoedkeuring te krijgen. Voorzie je wel in kreukelelementen, dan wordt een brommobiel groter, zwaarder en duurder. Dus dat doen producenten niet als het niet moet.

In dat geval, stelt Euro NCAP vast, heeft het ook nauwelijks zin een airbag te monteren. Zoals extra leverbaar aan bestuurderszijde in de M.go van Microcar. “Draagt niets bij aan de veiligheid als de structuur van het voertuig niet sterk genoeg is.” De organisatie spreekt van ‘een marketing-truc’.

Test op inzittenden veiligheid

Hoewel aardig wat brommobielen eruit zien als echte auto’s in het klein zijn het onderhuids zeker geen miniatuur auto’s. Zo heeft Euro NCAP ze dan ook niet getest, samen met de wereldwijde NCAP organisatie.

Totale vernietiging van een Aixam. Dat het voertuigje total loss is na de botsing zal nog wel je minste zorg zijn.

Totale vernietiging van een Aixam. Dat het voertuigje total loss is na de botsing zal nog wel je minste zorg zijn.

Een botsproef van voren en opzij test alleen de beveiliging van voorinzittenden. Geen proeven op kinderveiligheid, voetgangersbescherming of assistentiesystemen voor veiligheid, zoals bij echte auto’s. Twee proefjes, die elk maximaal 16 punten opleveren. Totaal dus 32, het percentage daarvan dat behaald wordt leidt tot de sterrenwaardering.

De testsnelheid is 50 km/h. Zo hard mag een brommobiel niet, maar de meeste kunnen het wel. En als je in de stad wordt aangereden door een echte auto rijdt die ook nogal eens sneller dan 45 km/h.

Je wil het niet weten

Drie van de vier testkandidaten zie je bij ons ook op de weg. De Microcar M.go, Aixam Crossover en Chatenet CH30 zien er alle zeer verzorgd en volwassen uit. Zo lang je nergens tegenaan rijdt, tenminste. Alleen de Chatenet brengt het tot twee sterren.

De populaire Microcar biedt alleen enige bescherming voor het onderlijf. Vandaar nog die ene ster. Bij de frontale proef scheurde de onderste  gordelbevestiging los. Bij de zijdelingse proef begaf de deurstijl het, en drie van de vier stoelbevestigingspunten. De optionele airbag blies niet sterk genoeg op om het hoofd van de bestuurder van het stuurwiel af te houden.

Totale vernietiging van een Aixam. Dat het voertuigje total loss is na de botsing zal nog wel je minste zorg zijn.

Totale vernietiging van een Aixam. Dat het voertuigje total loss is na de botsing zal nog wel je minste zorg zijn.

De Chatenet bleef iets beter heel, maar het aandrijfaggregaat voorin duwde de stuurkolom naar binnen. Die kreeg de dummy dus vol in zijn snuffel. Bij de zijdelingse klap stuitert je hoofd tegen de dakbalk. Maar de veiligheidsgordel hield het (net). Score 38 %, 10 procent-punt beter dan de Microcar.

De Aixam bleek vooral bij de frontale klap dodelijk, hoewel stoel en riem niet loskwamen. Score daarom niet beter dan de Microcar.

Dit kan toch niet?

Geen enkele twijfel, een vierwielige brommert is geen auto. Op zijn minst lijkt het een goed idee om een integraalhelm van uitstekende kwaliteit te dragen. Maakt misschien net het verschil tussen dood of levensgevaarlijk gewond.

Of je daar blij van wordt? Ter vergelijking testte Euro NCAP ook een Toyota iQ, in formaat vergelijkbaar met brommobielen. Die haalt wel vijf sterren. Zo niet de nog een stuk compactere Renault Twizy, in 2014 meegenomen bij de test. Ook maar twee sterren waard.

In Verenigde Naties verband zal de NCAP organisatie aandringen op betere regels voor brommobielen. Of beter ’invalidenwagens’, want na een botsing ben je waarschijnlijk invalide? In Nederland lijkt de enige uitweg een nieuwe voertuig- en rijbewijsklasse. Een botstest voor brommers is niet reëel, de auto eisen lijken voor brommobielen volstrekt onhaalbaar.

Maar het groeiend legioen ouderen in deze invalidenmakers laten zitten kun je toch ook niet maken?

Niks veranderd

In 2007 schreven we ook al over de combinatie brommobielen en Euro NCAP. De conclusie toen: “Er zijn maar twee mogelijkheden. De Europese wetgevers gaan als een haas aan de slag met de regels rond de brommobiel of ze doen niets en zien de kleine vierwielertjes als een probaat middel tegen de vergrijzing.” De conclusie is negen jaar later niet erg anders..

Reageer op dit artikel