nieuws

Mercedes over op CO2-airco

Techniek

Een hete discussie over koudemiddel in airco’s hield de gemoederen vijf jaar geleden flink bezig. Er moest een ander koudemiddel komen, zou dat R1234yf worden, of R744 met nieuwe installaties? Mercedes-Benz en Volkswagen wilden liever dat laatste, CO2-airco. Maar het kwam er niet echt van. Vanaf 2017 wel, bij sommige Mercedessen. Toch nog een omwenteling in airco’s?

Mercedes over op CO2-airco
Nog steeds heeft Mercedes-Benz geen vertrouwen in koudemiddel R1234yf, maar ze kunnen er nog niet helemaal omheen. S-Class with the CO2-based air conditioning system in the aeroacoustic wind tunnel in Sindelfingen, Germany

Hoe was het ook weer, vanaf 2011 mochten nieuw verschijnende autotypes geen airco meer hebben met het vertrouwde R134a koudemiddel. Dat geeft teveel broeikaseffect als het vrijkomt, zoals bij aansluiten van aircoservice apparaten. Of doordat airco’s altijd wel iets lekken.

Vervolgens, en nu komt het, mag vanaf 2017 geen enkele nieuw verkochte auto meer R134a airco hebben. Mercedes-Benz maakt nu al bekend hoe ze dat gaan aanpakken.

Heel andere installatie, of niet?

Met het jaar 2011 in zicht begon de discussie, wat wordt het alternatief? Dat waren er praktisch gezien twee. Koudemiddel R1234yf lijkt veel op R134a, maar dan zonder groot broeikaseffect. Nog minder broeikaseffect biedt R744, kooldioxide.

Ook daarmee kun je goede airco’s bouwen, alleen werken die op veel hogere druk. Er is een andere installatie nodig, waar R1234yf geen grote wijzigingen in airco’s vereist. Makkelijker en goedkoper dus, al is het koudemiddel een stuk duurder dan R134a.

Een aircosysteem zit nogal verdeeld door een auto, dus is het nog niet zo makkelijk een auto aan te passen als dat systeem door overstappen op CO2 er anders uit komt te zien. Een aircosysteem zit nogal verdeeld door een auto, dus is het nog niet zo makkelijk een auto aan te passen als dat systeem door overstappen op CO2 er anders uit komt te zien.

Brand?

Niet alleen dat, het bleek ook dat R1234yf meer brandbaar is dan R134a (of R744, helemaal niet brandbaar). Met name Mercedes haakte daar af, leek het. Ze wilden niet aan R1234yf, dat zou teveel risico meebrengen, concludeerden ze na botsproeven.

Als dat koudemiddel uit een beschadigde installatie op hete delen zoals een uitlaat komt kan brand ontstaan. Servicestations voor airco’s moeten beveiligd zijn tegen dit brandgevaar, met dampafzuiging in de apparatuurkast.

Anderzijds lagen niet zomaar R744 airco’s op de plank klaar, en waren (bestaande) auto-ontwerpen daarop nog niet berekend. Kortom, voorlopig ging iedereen toch maar voor R1234yf. In nieuwe autotypen, want al in productie zijnde modellen en afleidingen daarvan mochten nog op R134a blijven.

Eerst alleen S- en E-klasse

Per 1 januari 2017 is dat over. Geen productie meer van auto’s met R134a erin, punt. En daar houdt Mercedes zich aan zijn eerder standpunt, als vervanger willen ze R744 en geen R1234yf.

Dat blijkt toch niet zo simpel. Eerst krijgen alleen duurdere modellen CO2 airco. Het is “niet mogelijk” het hele gamma per 2017 om te bouwen.

Lees: te duur, want producenten zoals Hella/Behr hebben al lang een CO2 installatie ontwikkeld. Als er orders waren hadden ze die al kunnen produceren, en opschalen bij toenemende vraag.

Kleinere Mercedessen blijven vanaf 2017 nog op R1234yf airco, maar wel met extra beveiliging, laat Mercedes weten.

Blussen met argon gas

Ook een R1234yf installatie wordt duurder, tenminste bij Mercedes. Er komen maatregelen bij die mogelijke lekken van koudemiddel bij botsingen wegleiden van hete delen.

Om helemaal zeker te zijn gaat er zelfs een blusinstallatie tegenaan. Er komt een pyrotechnische voorziening die bij een botsing het edelgas argon spuit over hete delen. Komt daar toch lekkend koudemiddel, dan wordt brand verstikt met een deken van onbrandbaar gas.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Zal goedkoper zijn dan een R744 installatie in het ontwerp van de auto passen, en makkelijker onder te brengen om bestaande modellen aan te passen.

Aircoservice met R134a blijft nog vele jaren, maar de opkomst van R1234yf gaat sterk versnellen en kan niet met hetzelfde servicestation verwerkt worden. Aircoservice met R134a blijft nog vele jaren, maar de opkomst van R1234yf gaat sterk versnellen en kan niet met hetzelfde servicestation verwerkt worden.

Toekomst van aircoservice

Wat moet je nu als autobedrijf met deze ontwikkeling? Er komen nog jaren auto’s binnen met R134a airco. Steeds vaker ga je R1234yf tegenkomen, in nieuwere auto’s. Dan moet je aangepaste service hebben, onder geen beding mogen R134a en R1234yf samenkomen.

Bij Mercedes zal dus nog R744 komen met weer een ander servicestation erbij. Daar wordt je als dealer ook niet blij van. Is dat reden waarom Mercedes pas in 2017 gaat overstappen op R744 airco’s, wat ook al eerder had gekund?

De vraag voor alle autobedrijven: volgt Volkswagen, zoals ze eerder zeiden? En volgen er dan meer? Het MOET niet, ook met R1234yf voldoe je aan de Europese regels vanaf 2017. Iets om goed in de gaten te houden, of aircoservice na volgend jaar weer verandert. En wanneer je daarop zou moeten inspringen.

Reageer op dit artikel