nieuws

Driecilinder Nissan Le Mans-racer

Techniek

Nieuwe FIA-regels voor Formule 1 en langeafstandsraces gaan dit jaar heel andere, hybride aandrijflijnen opleveren in de autosport. Nissan maakt het wel heel bont met een driecilindermotor in hun experimentele Le Mans auto Zeod RC. Aan de andere kant: een echt elektrische racer wordt dat dus toch niet. Wat heeft de Nismo-sportafdeling geproduceerd?

Driecilinder Nissan Le Mans-racer

Alle serieuze LMP1-deelnemers op Le Mans gaan downsizemotoren gebruiken met elektrische ondersteuning. Nissan baarde al eerder opzien met hun driehoekige Zeod RC, die buiten mededinging als ‘toekomstauto’ van start zal gaan.
De ‘deltawing’, zoals dit model eerder in de VS heette, zou volgens Nissan een elektrische racer worden. Wat later werd dat al afgezwakt tot “een hele ronde elektrisch rijden”. Maar waarop rijdt de Zeod RC dan zijn andere ronden?

Speciale DIG-T racemotor

Er zou gestudeerd worden op mogelijke motoren, heette het. Op de Tokyo Motor Show eind vorig jaar dook de sterk op de Zeod RC geïnspireerde studie BladeGlider op. Met de suggestie dat een productieversie helemaal niet ondenkbaar zou zijn.
Deze buitenissige sportwagen zou dan wel puur elektrisch kunnen worden. Gezien de voorgestelde driezits opstelling zou achterin ook niet veel ruimte overblijven voor een verbrandingsmotor. Of toch? Want voor de Zeod RC is nu net een 1.5 DIG-T R aggregaat onthuld.
Deze turbo driecilinder met directe injectie zou goed zijn voor liefst 294 kW bij 7500 t/min en een koppel van 380 Nm.

Per rijbeurt één rondje elektrisch

Hoe het zit met de elektromotor daarbij blijft nog een vraag. Er is wel meer duidelijkheid over het elektrisch rijden. Nu wordt gepreciseerd dat de Zeod RC per rijbeurt, tussen twee tankstops in, één hele ronde op Le Mans elektrisch kan afleggen.
De driecilinder DIG-T R is bijzonder klein en licht uitgevallen. Het basisaggregaat weegt zonder in- en uitlaatorganen maar 40 kg. Nu is ook gering gewicht en bijzonder lage luchtweerstand de troef van het driehoekige automodel. Daarbij zou olieconcern Total hulp hebben verleend om de wrijving in de motor heel laag te houden, als extra besparing.
Volgens Nissan moet de inzet van de Zeod RC waardevolle informatie opleveren voor een LMP1 racer die in 2015 zou meedingen in de officiële klassering op Le Mans. Een aardige is in elk geval dat de 1.5 driepitter al een eind in de buurt komt van wat de nieuwe viercilinder 1.6 turbomotoren in de F1 gaan presteren. Concurrentie in eigen huis met partner Renault, die een heel andere motor heeft geconstrueerd? Daarover kon u trouwens alles lezen in AMT 12 van 2013.

Reageer op dit artikel