nieuws

Zelfrijdende auto toegankelijk voor hackers?

Techniek

Zelfrijdende auto toegankelijk voor hackers?

De autonome auto komt er aan. De meeste autonome prototypes verzamelen zelf via camera’s, radar en laser informatie over de omgeving. Een andere manier van informatie verzamelen is via Car2X. Daarbij staan auto’s in verbinding met elkaar en hun omgeving. Dat betekent dat de auto verbinding met de buitenwereld heeft. Wat zijn de gevaren?

Bij Car2X wisselen auto’s en objecten onderling informatie uit. Dat kan de doorstroming bevorderen. Maar als een verkeerslicht met een auto kan communiceren, waarom zou een hacker dat dan niet kunnen? De gevolgen van een digitale inbraak kunnen desastreus zijn.

CAN-bus overbelast

Op de Technische Universiteit Eindhoven houden studenten en hoogleraren zich bezig met de veiligheid van voertuigelektronica. In een proef toont een student aan wat er gebeurt als je de CAN-bus overbelast met informatie. Bekijk de video onder dit bericht voor het resultaat.

Draadloos toegang

In de proef was fysieke toegang tot de OBD-poort noodzakelijk. Maar hoogleraar Software Engineering & Technology Mark van den Brand waarschuwt: “Als auto’s via Car2X gaan communiceren, kun je theoretisch zonder fysieke toegang tot de OBD-poort de CAN-bus overbelasten”. Misschien kan een virusscanner in de auto een digitale inbraak voorkomen?

Klaar voor de autonome auto?

Naast het veiligheidsaspect spelen er op dit moment meer zaken rondom autonoom rijden. Zijn automobilisten bereid een auto zonder stuur en pedalen aan te schaffen? En hoe verloopt de introductie van de autonome auto in het verkeer? Lees in de novemberuitgave van AMT Vakblad de verwachtingen van zes specialisten.

Een voorbeeld waarbij de gevolgen van het inbreken op de CAN-bus duidelijk worden, zie je in deze video.

Door de CAN-bus te overbelasten werkt de Lupo niet meer. Wat zijn de gevolgen als dat draadloos mogelijk is?

Reageer op dit artikel