nieuws

Voorpremière Honda NSX hybride sportwagen

Techniek

Met een lange aanloop breidt Honda zich voor op een nieuw sportief topmodel NSX. Bij een Amerikaans autosportevenement werd al een prototype de baan op gestuurd, in de Japanse autosport wordt de komende NSX ingezet. Heel bijzonder: dit is een hybride versie, min of meer zoals het seriemodel in 2015 gaat worden.

Voorpremière Honda NSX hybride sportwagen

Nadat de vorige NSX, met 3.0 V6 middenmotor, na vijftien jaar uit productie ging, leek het geruime tijd dat Honda geen opvolger zou brengen. De nadruk in de ontwikkeling kwam te liggen op zuinige massamodellen.
Toch doken een jaar of twee geleden weer geruchten op dat Honda zich had bedacht, resulterend in een showmodel aan het begin van vorig jaar. Met de belofte dat na volgend jaar weer een seriemodel verschijnt.

Maar dan wel hybride

De eerste NSX, zo herinneren we ons, deed werkelijk niets onder voor het kleinste model van Ferrari. Deze keer gaat Honda het technisch gezien over een andere boeg gooien.
Opnieuw krijgt de NSX een 3.0 V6 in het midden, nieuw ontwikkeld en met directe injectie. Maar daarbij komen drie elektromotoren. Het wordt een hybride met vierwielaandrijving.

SH-AWD

Honda noemt die vierwielaandrijving Super Handling-AWD, een term die eerder verscheen bij de Legend sedan. Die had ook vierwielaandrijving, maar was geen hybride. Een speciaal differentieel zorgde voor een regelbare koppelverdeling tussen linker- en rechterwielen, dus de nu zo populaire torque vectoring, die helpt bij de besturing.
Dat zal in de volgende NSX geregeld worden met elektromotoren, eentje achter de V6, en bij elk voorwiel nog een elektromotor. Verder krijgt de NSX een nieuwe dubbelkoppeling transmissie.

Made in the USA

Opmerkelijk is dat de NSX-ontwikkeling plaats heeft bij Honda R&D Americas. Vlakbij wordt een nieuwe fabriek ingericht die de NSX zal produceren.

Ook daar in de buurt reed een NSX prototype begin augustus demonstratierondes bij de Honda Indy 200 race. Toch blijft Japan niet buiten beeld: volgend jaar gaat een NSX meedoen in de GT500 klasse van de Super GT serie. Dat is wat de reglementen betreft zoiets als het Duitse DTM.
Die NSX Concept-GT krijgt een 2.0 viercilinder turbomotor, in combinatie met een niet nader omschreven ‘race hybride systeem’. Prestaties worden voor de standaard- of race-NSX nog niet vermeld. De 2.0 turbo moet even sterk zijn als de nu in de Super GT gebruikte vrij aanzuigende 3.4 V8.

Reageer op dit artikel