nieuws

Porsche 911 Turbo gaat in extremen

Techniek

Het jubileum van de Porsche 911 wordt nu bekroond met een nieuw topmodel Turbo, en natuurlijk ook weer een nog exclusiever Turbo S. Nu was de vorige Turbo met zijn vierwielaandrijving al griezelig in het gemak waarmee zijn ongekende prestaties benut kunnen worden. Wat kun je daar nu nog aan toevoegen?

Porsche 911 Turbo gaat in extremen

Heel wat, toont Porsche bij het 50-jarig jubileum van de 911 en 40-jarig bestaan van de Turbo-versie (gerekend vanaf het eerste showmodel). Alleen vervalt het wel in extreme details om de Turbo nog te verfijnen, zoals actieve aerodynamica en vierwielbesturing.
We hebben dan ook oprecht medelijden met de ontwikkelaars die nu alweer bezig moeten zijn met de haast onmogelijke taak voor de volgende generatie weer iets beters te bedenken.

Sterker en zuiniger?

Waar eigenlijk nog het minst aan gebeurde, is de 3.8 biturbo motor, al uniek als enige benzinemotor met twee variabele turbo’s. Goed voor standaard 383 kW, of in S-versie 412 kW. En officieel tot 16% zuiniger geworden, mede dankzij een start-stopsysteem dat al bij uitrollen de motor afzet en de zeventraps PDK dubbelkoppelingbak in vrij zet.
Zo zouden een 911 Turbo én Turbo S puur theoretisch gemiddeld zuiniger dan 1:10 kunnen rijden. Gebleven is natuurlijk vierwielaandrijving, met het nieuwe systeem van de 911 Carrera 4. Voorzien van een elektronisch gestuurde platenkoppeling voor de koppelverdeling, in de Turbo’s opgewaardeerd met waterkoeling zodat meer koppel naar de voorwielen kan zonder dat de platenkoppeling oververhit raakt.
Maar het meest worden toch de achterwielen gebruikt, die traditioneel bij de Turbo indrukwekkend uitsteken. Ook nu is de Turbo bij de achterwielkasten 28 mm breder dan een Carrera.

Bestuurde achterwielen en spoilers

Om de sterkste 911 nog wat volgzamer te maken, krijgen de Turbo-versies bestuurde achterwielen. Dat gebeurt via verstelbare bevestiging van de langsdraagarmen. De verstelhoek beslaat maar 2,8 graden.
Tot 50 km/h sturen de achterwielen een beetje de andere kant op dan de voorwielen, zodat de Porsche korter draait. Dat geeft een effect alsof de wielbasis 250 mm korter wordt, volgens Porsche. Boven 80 km/h sturen de achterwielen dezelfde kant op als de voorwielen, zodat de wielbasis 500 mm langer lijkt dan in werkelijkheid. Meer stabiliteit dus.
Hiermee nog niet tevreden bouwde Porsche ook een in drie standen uitschuifbare voorspoiler aan de Turbo’s, en een eveneens in drie standen uitschuifbare achtervleugel. De rijder kan hiermee kiezen: wil hij de hoogst mogelijke topsnelheid bereiken, of wil hij profiteren van maximale neerwaartse druk voor het betere bochtenwerk?

Uitgebreide beschaving

Is de 911 Turbo met of zonder S dan alleen voor gemankeerde coureurs? Nee, ook alle moderne snufjes worden toegevoegd: koplampen op led-basis, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een vast erg nuttig waarschuwingssysteem voor snelheidsbeperkingen.
Overigens zijn ledkoplampen pas op de Turbo S standaard. Toch even slikken: daarvoor moet € 220.500,- op tafel komen. Een gewone Turbo mag al voor € 186.700,- mee.

Reageer op dit artikel