nieuws

Delphi laat SCR-katalysator beter presteren

Techniek

Delphi laat SCR-katalysator beter presteren

Belangrijk nieuws voor de auto-industrie: Delphi komt met de ammoniasensor. Ammoniasensor? Wat moet een auto met een ammoniasensor? Nou heel wat. Het ding gaat geld én het milieu sparen!

Om de Euro 4- en 5-uitlaatgassen te halen, kiezen veel truckfabrikanten voor SCR. U weet wel Selectieve Katalytische Reductie met AdBlue-injectie in de uitlaat. Dankzij de strenge emissie-eisen in Amerika gaan daar ook personendiesels met dit systeem rijden.

Geweldig systeem…
SCR is een geweldig systeem, maar niet volmaakt. Ga maar na. Net voor de SCR-katalysator wordt het AdBlue (een ureum-wateroplossing) in de uitlaat gespoten. Dat wordt omgezet in ammonia, dat in de katalysator reageert met NOx. Bij die reactie wordt het schadelijke NOx omgezet in onschuldig water en stikstof.

…met probleem
Dat klinkt prachtig, maar er is één probleem, de hoeveelheid AdBlue. Te weinig inspuiten betekent dat niet alle NOx wordt omgezet, te veel geeft uitstoot van het schadelijke ammonia.

MME doet zijn best

Het motormanagement probeert daarom op basis van toerental en belasting de benodigde hoeveelheid zo nauwkeurig mogelijk te doseren, maar slaagt daar nooit perfect in.

Extra kat?
Tot nu toe bestonden er twee mogelijke oplossingen voor het probleem. De eerste is een oxidatiekat die afrekent met de overdosis ammonia. Maar ja, zo’n ding vraagt ruimte die er niet is, kost geld en levert extra tegendruk. Bovendien wordt er meer AdBlue dan nodig geïnjecteerd en ook dat kost geld.

NOx-sensor?
De tweede oplossing is de NOx-sensor na de SCR-kat. Neemt die te veel NOx waar, dan geeft hij het motormanagement opdracht wat meer AdBlue in te spuiten. Zo’n ‘closed loop’-oplossing is veel aantrekkelijker. Maar, u raadt het al, ook deze oplossing kent een nadeel. De NOx-sensor heeft namelijk wat moeite om NOx van ammonia te onderscheiden. Lastig…

Ammoniasensor!
Delphi lost het probleem nu op met de ammoniasensor. Die lijkt op een lambdasensor, maar ziet haarscherp hoeveel ammonia er passeert. Die waarde geeft hij zonder mankeren door aan het motormanagement. Vanaf 2010 gaat hij zo het milieu én de portemonnee sparen.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel