nieuws

Volvo vermindert verbruik met i-ART

Techniek

Volvo presenteert aankomende herfst zijn nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren. Die zijn uitgerust met de nieuwe i-ART-technologie. Door middel van ‘pressure feedback’ zijn de dieselmotoren nog zuiniger.

Volvo vermindert verbruik met i-ART

De VEA-motoren beschikken over injectoren met elk een eigen sensor en regeleenheid. De computer monitort de injectordruk en kan de benodigde hoeveelheid brandstof per cilinder aanpassen. Het voordeel is dat de motor zo nauwkeuriger brandstof inspuit, omdat hij niet afhankelijk is van één sensor voor de gehele rail.

2500 bar

Vooral bij meerdere injecties kort achter elkaar presteert i-ART beter: bij een traditioneel systeem fluctueert de inspuithoeveelheid na de eerste injectie, maar met i-ART zorgt de computer voor exact de juiste brandstofhoeveelheid. Volvo verhoogt de inspuitdruk bij de nieuwe motoren naar 2500 bar. De combinatie van die hogere inspuitdruk met i-ART zorgt volgens Volvo voor een grote doorbraak in de dieselontwikkeling.

Lager verbruik, vergelijkbare prestaties

Een lager verbruik zorgt voor minder uitstoot, maar qua vermogen gaan de motoren er niet op achteruit. “Onze viercilinders produceren evenveel vermogen als de huidige zescilinders, maar verbruiken minder dan de huidige generatie viercilinders”, zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo. De productie vindt plaats in de motorenfabriek in Skövde in Zweden.
Volvo introduceert naast de nieuwe motoren in het najaar ook een nieuwe achttrapsautomaat, die eveneens bijdraagt aan een lager verbruik.

Reageer op dit artikel