nieuws

Nieuwe EU-verplichting: remassistent en bandenlabel

Techniek

Nieuwe EU-verplichting: remassistent en bandenlabel

Geruisloos is de veiligheidsuitrusting van nieuwe auto’s weer uitgebreid. EU-regels stellen inbouw van de remassistent BAS verplicht, vanaf 2011 in elke nieuwe auto. Daarna wordt ESP verplicht. Het staat nu ook vast dat over drie jaar autobanden een label moeten hebben, voor rolweerstand, grip en geluid. Hoe luiden de regels?

Als wij het ons goed herinneren was het lang geleden Bosch die bij Mercedes de eerste BAS-remassistent kon laten zien. Bij snel intrappen van het rempedaal wordt automatisch de rembekrachtiger maximaal geactiveerd. Ook als de rijder met het pedaal om enige reden geen maximale remdruk opwekt.

Voetgangersbescherming
Vooral voor voetgangers verwacht de EU een groot effect, wanneer in een schrikreactie het remmen altijd een noodstop met de kortst mogelijke remweg oplevert. Het gaat volgens berekening 1100 doden per jaar schelen, als alle auto’s op de weg BAS hebben.
Invoering van BAS gaat samen met nieuwe regels voor de toepassing van bull bars, die erg gevaarlijk zijn voor aangereden fietsers en voetgangers. Vanaf nu gelden de regels voor nieuw verschijnende autotypes, bijvoorbeeld de komende opvolgers van Opel Astra, BMW 5 Serie en Audi A8. Vanaf 2011 moet elke nieuwe auto met BAS geleverd worden.
De volgende stap is dat vanaf de herfst van 2011 nieuwe autotypen ook een stabiliteitssysteem (ESP) moeten hebben. Drie jaar daarna krijgt elke nieuwe auto ESP mee.

De nieuwe band

Er is nu feitelijk ook ingestemd met de invoering van een bandenlabel, dat vooral als energielabel is bedoeld. De regel is besproken en bijgepunt, alleen is formeel nog goedkeuring door het parlement nodig. De ingangsdatum is november 2012.
Bandenfabrikanten moeten al vanaf juli 2012 elke band produceren met het nieuwe label erbij. Daarop komt een classificatie van rolweerstand, natte grip en geluidsproductie. Voor die eigenschappen geldt dan ook een minimum vereiste, zodat echt slechte banden niet meer verkocht mogen worden.
Het label moet met name de consument helpen bij een verstandige bandenkeus. De EU hoopt dat de bandenkoper gaat voor zuinig en stil. Vooral de industrie hecht eraan dat ook natte grip, als veiligheidsitem, een waardering krijgt. Niet alleen personenautobanden, ook die voor lichte bedrijfsauto’s vallen onder de regel.

Verplicht laten zien
Het label hoeft niet letterlijk op elke band in het magazijn geplakt te zitten, dat mag ook alleen op showroommodellen. Wel is de verkoper verplicht bij elke verkochte band op het bijbehorend label te wijzen.
Er zijn een paar uitzonderingen. Zo hoeven banden die speciaal voor oude autotypes van vóór 1990 dienen geen label te hebben. Voor pure winterbanden is men er nog niet uit, of daar een andere testmethode voor moet komen om natte grip aan te geven. Die zal slechter zijn dan bij zomerbanden, tenzij bij lage temperatuur wordt gemeten.

Ook af-fabriek
Naar het inzicht van de EU maakt labeling banden niet duurder. Extra metingen voor het label zouden maar drie cent per band extra kosten.
Het is aan de lidstaten om controle in te stellen op de labelverplichting, en gepaste straf op het ontduiken daarvan. Uiterlijk november 2011 moet elke staat op papier hebben hoe ze dat gaan doen.
Nieuwe auto’s blijven niet buiten schot. In documentatie van auto’s moet het label worden vermeld van de af-fabriek gemonteerde banden. Kunnen dat verschillende merken en typen zijn, dan moet het label van de slechtste band vermeld worden, tenzij de klant zelf kan kiezen op welke banden de auto wordt afgeleverd.
Ook reclame en documentatie over vervangingsbanden moet de waarden op het label gaan vermelden. De EU hoopt dat bandenfabrikanten vrijwillig al eerder dan eind 2012 gaan labelen, om te tonen hoe goed hun band is.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel