nieuws

FloraHolland en Shell geloven in Volvo LNG truck

Techniek

In een groeiend aantal landen zet Volvo zijn speciale FM truck uit die op vloeibaar aardgas en diesel kan lopen. Er is nu een wereldwijde overeenkomst met Shell om het gebruik van LNG bij trucks te bevorderen. Dichter bij huis maken drie bloementransporteurs bij veiling FloraHolland al gebruik van LNG uit biogas, afkomstig van sierteeltafval. Een trend?

FloraHolland en Shell geloven in Volvo LNG truck

Ook in de toekomst blijft het wegvervoer op diesel rijden, omdat er geen redelijk altenatief is, zeggen toekomststudies. Voor vermindering van de CO2-uitstoot kan er toch wat gedaan worden door gas toe te voegen.

Dieseltrucks kunnen aangepast worden om te lopen op een mengsel van gas en diesel, waarbij de uitstoot daalt omdat in gas minder koolstof zit dan in diesel. Het kan aardgas zijn, dat voor het overgrote deel uit methaan bestaat. Maar biogas uit afval kan ook, eveneens voornamelijk methaan. En daarbij is sprake van een CO2-kringloop.

Vloeibaar gas tanken

Daarvoor heeft Volvo zijn aangepaste FM 460 pk. Die heeft op vloeibaar gemaakt gas een mooie reikwijdte van 1000 km en kan niet alleen lokale distributie aan. Speciaal door dat gekoelde vloeibaar gas (LNG), van gecomprimeerd gas (CNG) past er te weinig in een brandstoftank van redelijke grootte.

In ons land, Zweden en Groot Brittannië werd deze Volvo FM al geleverd, nu komt hij in nog een reeks Westeuropese landen zoals Duitsland en Frankrijk op de markt. Hier is de niet-exclusieve overeenkomst met Shell belangrijk. Want voor vervoer over langere afstanden met LNG moet er wel een redelijk dicht netwerk van tankstations zijn.

Gas voor de toekomst

Om te beginnen in Europa en de VS zullen Shell en Volvo samen optrekken om diesel-methaantrucks te promoten, en tankgelegenheid te scheppen. Wijzend op de mogelijkheid van hernieuwbare energie door biogas te gebruiken, deels of geheel in plaats van aardgas.

Gas is toch al een uitkomst, omdat er nog veel meer van in de grond zit dan van aardolie, dus ook diesel. Vandaar de interesse van Shell, kijkend naar de verdere toekomst en de mogelijkheid op groene energie uit allerhande afvalstromen over te schakelen.

LNG tanken bij FloraHolland

De in Running on Flowers verenigde transporteurs Wematrans, De Winter Logistics en Nover Logistics hebben al een voorschot genomen op biogasgebruik. Ze rijden vanaf de bloemenveiling FloraHolland in Naaldwijk met Volvo FM-trekkers op diesel en biogas.

Er zijn nu 25 van die trucks in gebruik, deels als LZV met 40% meer laadvermogen wat nog extra CO2-uitstoot bespaart. Recent openden de drie transporteurs op de veiling voorlopig een eigen tankstation. Een permanent station moet buiten de veiling komen. De bedoeling is dat daar deels biogas uit groenafval van de veiling naartoe gaat, aangevuld met ander biogas.


In AMT publiceerden we eerder uitgebreid over de Nederlandse ombouw van trucks naar LNG-gebruik, in dit geval een Iveco Stralis die af-fabriek bedoeld was voor CNG.

Reageer op dit artikel