nieuws

Bosch: “diesel haalt 50 g/km CO2”

Techniek

In het Duitse techniek-tijdschrift ATZ lezen we uitspraken voor de toekomst die we u niet willen onthouden. Om in 2020 aan het door de EU gewenste vlootgemiddelde van 95 g/km CO2 te komen zijn we aangewezen op zuinige diesels, zegt Bosch. Elektro-aandrijving speelt daarin maar een bijrol.

Bosch: “diesel haalt 50 g/km CO2”

Het in Berlijn gevestigde automotive ontwerpbureau IAV hield kort geleden een symposium over ‘besturingssystemen voor auto-aandrijvingen’. Belangrijkste inleidende spreker was dr. Rolf Leonhard, chef dieselsystemen bij Bosch.

Elektro-bijdrage gering
In het verslag van ATZ zien we de genoemde uitspraken van dr. Leonhard. Het voornemen van de EU is om in 2020 het gewenste vlootverbruik van automerken terug te dringen van 130 g/km nu naar 95 g/km.
“Daarin kunnen elektrische auto’s door hun kleine marktaandeel niet meer dan 4 gram verlaging in bijdragen”, meent Bosch. “Daarom mag de ontwikkeling van de verbrandingsmotor niet verwaarloosd worden.”

Voor de helft diesel
Het meest kan de diesel bijdragen, zegt de natuurlijk niet geheel objectieve dr. Leonhard. Hij voorziet dat op de markt voor nieuwe auto’s in 2020 evenveel diesels als benzineversie verkocht worden, waar hij eerder een wat kleiner dieselaandeel verwachtte.
Daarnaast wil zijn afdeling tegen die tijd dieseltechniek maken waarmee 50 g/km CO2 mogelijk is, in ons land momenteel genoeg om in dezelfde BPM/MRB-klasse als elektro-auto’s te vallen.

Elektro-brandstof
We citeren nog een belangrijke uitspraak uit het ATZ-verslag. Leonhard ziet na 2025 de rol voor elektrische aandrijving groeien. Dat zal leiden naar nieuwe brandstofsoorten, Power-to-Gas. Ze dienen als opslag voor groene stroom.
Het probleem van zonne- en windenergie is dat je zon en wind als bron niet kunt aan- en uitzetten. Als ze er zijn moet je zoveel mogelijk groene stroom opwekken, en dat opslaan tot gebruikers zoals elektro-auto’s erom vragen.
Opslaan zou gebeuren door met de niet meteen verbruikte stroom gas te maken, dat je veel makkelijker en goedkoper kan opslaan dan stroom. Voor de hand liggend is waterstof maken met elektrolyse, maar misschien bedenkt men nog wel iets beters.

Reageer op dit artikel