nieuws

Scalzo cilinderuitschakeling

Techniek

Helemaal nieuw is het niet, het idee om voor brandstofbesparing cilinders uit te schakelen bij lage motorbelasting. Maar dit komt nu wel weer in de belangstelling, zelfs voor een Volkswagen 1.4 TSI motor. De Australiër Joseph Scalzo liet op de Engine Expo te Stuttgart zijn idee daarvoor zien. Binnenkort ook in productie?

Scalzo cilinderuitschakeling

Met het variabele nokkenassysteem van Audi realiseert Volkswagen uitschakeling van twee cilinders in de 1.4 TSI vierpitter van 103 kW. De beloofde besparing beloopt maximaal 20% in stadsverkeer en op provinciale wegen. Hij komt binnenkort in de Audi A3, en net aangekondigd ook in een VW Polo Blue GT.

Zo zijn er al meer nieuwe auto’s met cilinderafschakeling aangekondigd. Scalzo ging dat niet ver genoeg. Als je nu ook echt de zuigers kan stilzetten verwacht hij tot 30% lager verbruik. De inwendige motorwrijving neemt dan af.

Multi-link zuigerbeweging

Bijkomend voordeel van het door Scalzo bedachte systeem is dat de drijfstang een praktisch verticale beweging maakt als de zuiger actief is. Daardoor wordt er maar weinig zijdelingse kracht op de zuiger uitgeoefend, dus is er ook minder wrijving als de zuiger beweegt.

Nadeel is dat er extra bewegende delen (onder meer de oscillator) in de motor zitten. De werking is als volgt. Aan de drijfstang is een scharnierend verlengstuk gemonteerd. De onderzijde daarvan zit aan de oscillator. Rond het vaste draaipunt bovenaan de oscillator zit een adjuster.

Die kan het verlengstuk van de drijfstang naar binnen trekken, waardoor de bovenzijde van dat verlengstuk op één lijn komt met het vaste scharnierpunt van de oscillator. Vanaf dat moment staat de zuiger stil.


Ook variabele compressie?

Volgens Scalzo kan zo circa 30% brandstof worden bespaard, plus nog eens 5 tot 10% als het systeem wordt gecombineerd met variabele compressie, en nog eens 5% als een turbo wordt toegevoegd.

Door de scharnierpen van het drijfstangverlengstuk excentrisch te maken kan dit scharnierpunt verplaatst worden. Hiermee zou variabele compressie gerealiseerd kunnen worden.

Omdat de motor op één cilinder kan starten, volstaat volgens Scalzo verder een kleinere accu en startmotor. Dat spaart gewicht. Zal ook bitter nodig zijn, om het gewicht van de vele extra onderdelen een beetje te compenseren.

Lees in de volgende uitgave van AMT Vakblad, nummer 7/8, meer over de fantasierijke motorvoorstellen op de Engine Expo. Al eerder gaven we de uitslag van de Motor van het Jaar verkiezing die hier werd bekendgemaakt.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel