nieuws

Onverwachte ontdekking, elektrische auto’s rijden minder ver in de kou (deel 2)

Techniek

TU Eindhoven deed onderzoek naar het verband tussen buitentemperatuur en reikwijdte van een elektrische auto. Het Financieel Dagblad verbaasde zich over de uitkomst: Hoe lager de temperatuur hoe korter. En AMT verbaasde zich weer over die verbazing. Dat leverde ons een boze reactie op van de onderzoekers. Oké, oké, we gaan het onderzoek serieus bekijken.

Onverwachte ontdekking, elektrische auto’s rijden minder ver in de kou (deel 2)

Een Essent-medewerker reed in een klein jaar 25.000 km in een door ECE naar elektrische aandrijving omgebouwde VW Golf Variant. Hij hield een logboek bij waarin hij van 349 ritten zaken als datum, buitentemperatuur, ladingstoestand van de batterij aan het begin en einde van de rit, aantal kilometers en verbruikte kWh’s noteerde. Met de data uit dat logboekje in de hand gingen de Eindhovense onderzoekers aan de slag.

Onzuiniger op korte ritten

Allereerst schrapten ze 20% van de ritten. Reden: onwaarschijnlijke gegevens. Zo bleven er 274 ritten met betrouwbare data over. Opvallend: kortere ritten gaven een hoger verbruik. Hoe dat kan? Drie redenen:

1. De auto is een groter deel van de rit met opwarmen bezig.

2. In de stad is het verbruik hoger.

3. Op een kort ritje heeft de bestuurder geen last van ‘range anxiety’. Hij is niet bang dat hij stil komt te staan met een lege batterij en hij durft het gaspedaal dus dieper in te trappen.

Woon-werkverkeer

Een groot deel van de ritten, 116 stuks, is tussen 76 en 78 km lang. Na een interview met de bestuurder, weten de onderzoekers dat het woon-werkverkeerritten tussen Voorburg en Geertruidenberg betreft. Dankzij een snelheidsprofiel gemaakt op drie van die ritten weten ze bovendien dat de berijder zich tijdens zijn woon-werkverkeer keurig aan de maximumsnelheid houdt.

Verbruik tijdens testcycli

Op basis van al die data ontwikkelden de onderzoekers een verbruiksmodel. En met dat model berekenden ze wat de actieradius bij de NEDC en op een reeks andere verbruikscycli is.

Bij kou of mooi weer

Dat deden ze bij een optimistisch en een pessimistisch scenario. In het optimistisch scenario is het 15˚C, kan de batterij bij het laden 32,4 kWh opnemen en staan er naast de motor voor 300 W aan extra verbruikers aan (met name de inverter). In het pessimistische scenario is het -5˚C, kan de batterij niet meer dan 23 kWh opnemen en moeten de kachel en de verlichting aan, zodat de extra verbruikers samen 3,5 kW vragen.

Groot verschil

De uitkomsten: In het optimistische scenario houdt de omgebouwde VW het in de NEDC 179 km uit. In het pessimistische maar 81 km. Voor testcycli die nog meer op de stad zijn gericht is het verschil nog groter. De Jap 10-15 scoort 186 respectievelijk 73 km en de New York City Cycle 138 respectievelijk 45 km. Oef, dus in de stad, toch de natuurlijk habitat van de e-auto, zakt zijn actieradius nóg verder in bij koude. Zorgelijk.

Zinvol onderzoek

Met die feiten in de hand zeggen de Eindhovense onderzoekers: “Wij zijn van mening dat dit zinvol onderzoek is om de (on)mogelijkheden van de huidige elektrische auto’s te analyseren, het publiek daarover te informeren en na te denken over mogelijke oplossingen”. Die mening deelt AMT.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel