nieuws

Nieuwe regels Euro NCAP: verademing of aanfluiting?

Techniek

Nieuwe regels Euro NCAP: verademing of aanfluiting?

Euro NCAP testte zes nieuwe auto’s volgens de nieuwe regels. Grote vraag: tellen actieve veiligheid, voetgangers en anti-whiplashstoelen nu wel mee? Of scoort nog steeds iedere auto vijf sterren?

Het recept van de Euro NCAP-sterren was een beetje uitgewerkt. Zo ongeveer alles dat met vier wielen en een airbag een autofabriek uitrolde scoorde vijf sterren.

Voetgangers ondergewaardeerd

Op veiligheid van de kindertjes achterin en de voetgangers buiten deden de meeste auto’s het een stuk slechter. Maar ja, die resultaten zaten verwerkt in aparte scores. En heel vreemd, in advertenties las je steevast dat een auto vijf Euro NCAP-sterren scoorde, maar nooit dat diezelfde auto niet verder kwam dan één ster voor de voetgangers.

Nieuw systeem

Dat moest anders, vond ook Euro NCAP. En dus ging het beoordelingsysteem op de schop. Waarschuwing: het werd er niet eenvoudiger op. Toch hebben we een poging gedaan het systeem te doorgronden.

Vier onderdelen

Euro NCAP onderzoekt nu de veiligheid op vier onderdelen. Dat zijn: 1. Bescherming van volwassenen voorin; 2. Bescherming van kinderen achterin; 3. Bescherming van voetgangers; 4. Actieve veiligheid.

Relatieve scores

Stel dat een auto op het eerste onderdeel 32,3 van de maximaal te behalen 36 punten scoort, dan haalt hij daar een relatieve score voor van 32,3/36 = 90%. Zo scoort de auto op ieder van de vier onderdelen een relatieve score.

Gewogen optelling

Die relatieve scores worden niet zomaar bij elkaar opgeteld. Nee, ze worden eerst gewogen. Euro NCAP vindt bescherming van de volwassenen het belangrijkst, dus dat onderdeel krijgt wegingsfactor 50%. De kindertjes en de voetgangers krijgen ieder 20%, de actieve veiligheid 10%. Dat maakt samen 50 + 20 + 20 + 10 = 100.

We zijn er bijna

Kortom, de maximale eindscore is 100. Auto’s die minder dan 20 halen scoren één ster, 70 of meer is goed voor vijf sterren. De rest zit er tussenin. Zijn we er dan? Nee, nog niet helemaal. Een goede eindscore, maar een te slechte score op een van de vier onderdelen vindt Euro NCAP niet acceptabel. Daarom heeft Euro NCAP minima gesteld aan de relatieve scores op ieder van de vier onderdelen.

Vier keer vijf sterren

Een heel verhaal, maar hoe werkt het uit? De Toyota Avensis, Mazda6, Mitsubishi Lancer en Toyota iQ scoren vijf sterren. De Citroën C3 Picasso en Subaru Impreza vier sterren. Zijn die eerste vier auto’s werkelijk zo veilig of is het nieuwe systeem opnieuw niet erg onderscheidend?

Topper laat steekje vallen

Laten we eens kijken naar de auto met de hoogste score, de nieuwe Avensis. Voorin zit je goed en de whiplashbescherming is in orde. Dat levert net een puntje meer op dan auto’s met een marginale bescherming tegen dit nekletsel. Zo haalt de Avensis hier 90% van de punten binnen. Ook over de kinderen en de actieve veiligheid geen zorgen: allebei 86%. De voetgangers komen er minder goed vanaf: 53%. Maar goed, na weging levert dat toch een totaal op van 81 punten. Royaal meer dan de 70 die voor vijf sterren nodig zijn.

Voetgangers niet belangrijk

Hé, maar is die 53% wel boven het vijfsterrenminimum voor het onderdeel voetgangersveiligheid? Jazeker, royaal zelfs. Want terwijl voor de volwassenen, de kinderen en de actieve veiligheid minima van respectievelijk 75%, 70% en 60% staan, vindt Euro NCAP bij de voetgangers 25% al heel mooi! Zo kan het gebeuren dat de Mitsubishi Lancer ondanks een beroerde voetgangerveiligheid (34%) toch vijf sterren scoort.

Vier sterren voor Subaru

Bij de Subaru Impreza is het omgekeerd. Die auto scoort het best van alle zes op voetgangerveiligheid (72%), scoort een prima 77 punten in het totaal, maar krijgt toch maar vier sterren!

Waarom? De Subaru haalt maar 57% van de punten op het onderdeel actieve veiligheid. Daarmee mist hij net het vijfsterrenminimum van 60%. Dus jammer maar helaas, geen vijf sterren.

Wat is actieve veiligheid?

Alle reden om eens nader te kijken naar die actieve veiligheid. Volgens Euro NCAP bestaat die uit drie onderdelen:

1. Zal de meerderheid van dit type auto worden uitgerust met ESP?

2. Zijn er gordelverklikkers voor de bestuurder, de bijrijder en de achterinzittenden?

3. Zal de meerderheid van dit type auto worden uitgerust met een instelbare snelheidsbegrenzer?

Is dat alles?

U mist lane departure warning, dodehoekbewaking, remassistent en meer van dat soort voorzieningen? Wij ook. In plaats daarvan wordt de Subaru afgestraft omdat hij geen seatbelt-reminders voor de passagiers heeft. En nog gekker, omdat hij geen speedlimiter heeft!

Conclusie

Samengevat: in dit systeem valt de whiplashbescherming weg in de veiligheid voorin, is de voetgangerbescherming van ondergeschikt belang en de actieve veiligheid ronduit een aanfluiting.

Kortom, Euro NCAP scoort hooguit één schamel sterretje en moet zijn huiswerk overdoen.

En u? Bent u op zoek naar een auto die het beste voorheeft met uw veiligheid, die van uw partner, uw kinderen én de voetgangers buiten? Ga dan eens praten met de Subaru-dealer.

Erwin den Hoed

(Redactie AMT)

Reageer op dit artikel