nieuws

Klassieke olie voor klassieke auto’s

Techniek

Klassieke olie voor klassieke auto’s

Niet zelden komen we in de beschrijving van eigenschappen op productbladen van smeerolie de term ‘backward compatible’ tegen, of een omschrijving van gelijke strekking. IJverig bedenken autofabrikanten steeds weer nieuwe speciale eisen, soms ook ter vervanging van meerdere oudere eisen. Olie voor de nieuwste eisen is doorgaans ‘backward compatible’ met voorgaande soorten, geschikt voor iets oudere auto’s. Maar niet voor oudjes!

Moderne olie is een stuk dunner dan vroeger gebruikelijk. Er zitten relatief veel additieven in voor inwendige reiniging van de motor, en opname van slijtagedeeltjes. Verbindingen van fosfor en zwavel zijn uit moderne olie gehaald, en waar nodig vervangen door andere chemicaliën. Allemaal zaken waar oudere motoren niet op berekend zijn, en ook niet mee overweg kunnen. Moderne olie in een oude motor geeft risico op onvoldoende oliedruk en smering, lekkage, en aantasting van pakkingen of metalen delen.

Klassieke smeermiddelen

Het enige voordeel was vroeger dat er geen boekwerk vol bijzondere fabriekseisen aan motorolie was, je kon met één of hooguit twee oliesoorten toe. Er is toenemende aandacht voor passend onderhoud aan klassieke auto’s. Mercedes-Benz bracht recent zelf klassieker-olie uit. Kroon-Oil heeft er een aparte lijn Classic Oils voor (her)uitgebracht, Bardahl en Comma deden hetzelfde. Het gaat om klassieke minerale oliën, als monograde voor de oudste klassiekers en enkele multigrades voor de wat jongere ouderen. Deze merken bieden ook andere Classic-producten, zoals remolie.

Bardahl: Periode-indeling

Bardahl maakt met een periode-indeling de keus vrij gemakkelijk. Drie single grade oliën voor motoren tot 1950, een 20W-50 voor bouwjaren tot 1970, wat dunner 15W-50 en 15W-40 voor na 1970. Met de periode-indeling kom je al een eind op weg. Het belangrijkst is de wetenschap dat de beste moderne synthetische olie helemaal niet beter is voor klassieke voertuigen, zelfs wel uitgesproken slecht kan zijn.

Kroon klassieke database

Kroon-Oil biedt drie single- en vier multigrades. Hun adviessite is sinds mei dit jaar uitgebreid met gerichte adviezen voor klassiekers. Helaas blijkt op kenteken zoeken nogal beperkt, ze gebruiken de Olyslager-database die niet verder teruggaat dan 1983. Maar in de aparte afdeling ‘klassiekers’ is ook voor oudere auto’s op merk en type heel wat te vinden. Alleen staan niet alle merken erbij, voor Lancia’s grijp je mis.

Comma: voor en na 1960

Comma heeft twee single-grades en een multigrade, zonder duidelijke aanbeveling wat te kiezen. Al ligt erg voor de hand dat de multigrade olie voor alles na 1960 moet dienen, en de single grades als zomer- en winterolie voor oudere oudjes.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel