nieuws

Variabele klepopening ook bij Toyota

Techniek

Een aantal jaren had BMW iets bijzonders met zijn Valvetronic-klepbediening, die een smoorklep overbodig maakt. Na Nissan heeft nu ook Toyota gemeld met een dergelijk systeem te komen. Het komt binnenkort in een nieuw automodel, en het heet Valvematic.

Variabele klepopening ook bij Toyota

Weinig opzienbarend is heden ten dage om de kleptiming variabel te maken, door een verdraaibare aandrijving van de nokkenas. Ook Toyota gebruikt dat al lange tijd, onder de aanduiding VVT, Variable Valve Timing.

De laatste jaren gaat zo’n nokkenasverstelling doorgaans traploos, gestuurd door elektronica. Zoals onder meer in het VVT-i van Toyota.

Lichthoogte variabel

Nokkenasverstelling is technisch gezien niet zo heel moeilijk uitvoerbaar. Iets heel anders is het realiseren van verstelbare lichthoogte van de kleppen. Dat vergt een extra mechaniek tussen kleppen en nokkenas.

Zoals gezegd nam BMW al jaren gelden zoiets succesvol in productie. Hun Valvetronic-regeling voor de opening van de inlaatkleppen komt in plaats van een smoorklep, of gasklep zo u wilt, in het inlaatkanaal.

Dat betekent winst, de smoorklep hindert de aanzuiging van de motor, hij geeft smoorverlies. Die ben je kwijt met regelbare kleplichthoogte, als instrument om te regelen hoeveel mengsel de motor aanzuigt.

Sterker, zuiniger

De ingewikkeldheid van regelbare kleplichthoogte hield vele merken ervan af ook zoiets te ontwikkelen. De nood (vereist laag verbruik, lage CO2-uitstoot) overtuigde Nissan en Toyota om het toch maar te doen.

Minder inwendige verliezen, zoals smoorverlies, betekent immers hogere prestaties of lager verbruik. Zo ook bij Toyota, die zijn Valvematic-klepbediening gaat toepassen in een 2.0 motor voor een komend nieuw automodel. Waarin het 5 tot 10% brandstof spaart, en minstens 10% hogere prestaties levert dan gewone klepbediening.

Volgende stap

Technische details hoe het verstelmechaniek werkt geeft Toyota niet vrij. Bijgaand plaatje toont een bijzonder compact systeem, vergeleken met dat van BMW, of dat van Nissan waarover we eerder dit jaar berichtten.

Onderwijl is BMW alweer een stap verder. Daar komt nu directe benzine-injectie met magermengselverbranding centraal te staan. Alleen daar waar geen zwavelarme benzine is blijft BMW nog zijn Valvetronic-motoren bieden. Arm mengsel betekent: NOx-katalysator nodig, en die kan niet tegen verbrande zwavelresten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel