nieuws

Twin Clutch-transmissie voor Mitsubishi Outlander

Techniek

Het is nauwelijks verbazend dat Mitsubishi echt niet alleen voor zijn exclusieve Lancer Evolution een zesbak met dubbele koppeling ontwikkelde. Die zat ook al in het studiemodel dat voorafging aan de Outlander. Vanaf 2009 komt de Twin Clutch SST daar echt in.

Twin Clutch-transmissie voor Mitsubishi Outlander

De afkorting SST staat voor Sport Shift Transmission. Dit vanwege het snelle schakelen, bovendien zonder onderbreking van de trekkracht. Het is een versnellingsbak met natte dubbele koppeling, zoals de DSG van Volkswagen.

Combineren

Even opletten: Mitsubishi combineert zijn Twin Clutch-bak vanaf volgend jaar met de 2.2 Di-D versie van de Outlander. Dus niet met de 2.0 diesel waarin een Volkswagen TDI-motor staat, de Twin Clutch is geen vermomde DSG, maar een eigen ontwikkeling.

De 2.2 komt uit het gezamenlijke Ford/PSA-dieselprogramma, via de samenwerking waarin de Outlander als basis diende voor de Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser suv’s. Met 380 Nm koppel zou de 2.2 diesel ook net wat te sterk zijn voor de VW DSG.

Op zijn beurt is de Outlander verwant met de Mitsubishi Lancer, ze staan op hetzelfde basisplatform. Dan is het ook niet zo moeilijk om de Twin Clutch SST-bak uit de nu net voorgestelde Lancer Evo X over te plaatsen in een Outlander.

Peter Fokker (Redactie auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel