nieuws

Revolutionaire Audi R8 V12 TDI Concept blijft gewoon

Techniek

Dat je met een dieseltje ook best vlot uit de voeten kunt, toonde Audi op Le Mans. Op de Detroit Auto Show presenteert Audi nu de overtreffende trap voor op de weg: de R8 V12 TDI Concept. 0 tot 100 in 4,2 seconden, een top van boven de 300 en Euro 6-uitlaatgassen. Toch loopt de R8 niet naast zijn schoenen.

Revolutionaire Audi R8 V12 TDI Concept blijft gewoon

Op het rapport van de Concept R8 staan cijfers waar de hele klas jaloers op is. Koppel: 1000 Nm tussen 1750 en 3000 t/min, vermogen: 500 pk. Al lijkt het soms wel zo, zulke cijfers komen niet vanzelf tot stand.

Compacte V12

Allereerst de afmetingen. Om de 6.0 V12 midden in een R8 te kunnen lepelen, moest de krachtbron behoorlijk compact blijven. De 60° V12 is 684 mm lang. Dat lijkt veel, maar is slechts 166 mm meer dan Audi’s V8 TDI.

Twee keer common rail

De brandstofvoorziening wordt verzorgd door een common rail-systeem met twee hogedrukpompen van Bosch. Die leveren meer dan 2000 bar inspuitdruk. Samen met 8-gats piëzoverstuivers zorgt dat voor een optimale verneveling.

Twee turbo’s

Twee turbocompressors, een voor iedere cilinderrij verzorgen de luchtvoorziening. Ze hebben een variabele geometrie en geen overdrukklep. Al het uitlaatgas passeert de turbines. De turbodruk loopt op tot maximaal 2,6 bar. Twee enorme interkoelers verlagen de temperatuur van de samengeperste inlaatlucht.

Euro 6

De auto heeft een dubbel uitlaatsysteem met aan beide kanten een roetfilter en een SCR-katalysator. Zo’n SCR-kat reduceert NOx, maaar heeft daar ammoniak voor nodig. Die komt vrij door injectie van de ureum-oplossing AdBlue in de uitlaat. Met dit systeem haalt de supersportwagen de Euro 6-eisen van 2014.

Schakelen met de hand

Opvallend is dat Audi het enorme koppel door een handgeschakelde zesversnellingsbak stuurt. De auto heeft een meervoudige platenkoppeling met kleine diameter om de aandrijflijn zo laag mogelijk in de carrosserie te kunnen plaatsen. Permanente vierwielaandrijving brengt het koppel over op de weg.

Superremmen

Tijdens het rijden past het Magnetic Ride-systeem de karakteristiek van de schokdempers continu aan op de omstandigheden en de met koolstofvezel versterkte geventileerde keramische remschijven laten de auto nog sneller afremmen dan hij optrekt. Zulke schijven kunnen goed overweg met hoge temperaturen, maar een systeem van koelsleuven sluit oververhitting definitief uit.

Indrukwekkend uiterlijk

Allemaal erg indrukwekkend, dus moest het uiterlijk van de auto dat ook zijn. Uitgebouwde wielkasten en grotere luchtinlaten helpen, een grote achterspoiler, twee diffusers en een luchtinlaat in het dak voor koeling van de V12 maakt het af.

Krachtige boventonen

Het zou jammer zijn als al dat fraais bedorven zou worden door een nagelend TDI-geluidje. Wees gerust, dat is niet het geval. De Audi-ingenieurs hebben zich voluit op het geluid gestort, en zijn er van overtuigd dat: “het volle geluid met krachtige boventonen het prestatiepotentieel van de supersportauto onderstreept.”

Voor iedereen?

Toch is de auto volgens Audi ook heel gewoon gebleven: “De R8 V12 TDI Concept is een bruikbare sportwagen voor iedereen en elke dag.” Dat klinkt bijna alsof we met een nieuwe Volkswagen te maken hebben. Benieuwd hoeveel we straks bij moeten plussen als we het Golfje er op inruilen.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Filmpje: Persconferentie en onthulling van de R8 V12 TDI Concept op de Detroit Auto Show.

Reageer op dit artikel