nieuws

Mercedes en Volvo promoten elektronische truckassistenten

Techniek

Mercedes en Volvo promoten elektronische truckassistenten

Vol trots wijst Mercedes-Benz op prachtige resultaten van een onderzoek met hun Telligent elektronische hulpsystemen in trucks. De helft minder zware ongevallen, toonde die studie. Net even eerder presenteerde Volvo zijn nieuwste trucklijn, waarin ook allerlei elektronische hulpjes debuteren. Vooruit met veilig vervoer!

Een jaar lang volgde Mercedes duizend Actros-trekkers, die in deze tijd een dikke miljoen kilometers bijeen reden. De helft zonder, en de helft met Telligent-veiligheidssystemen. Een representatief onderzoek dus.

Unieke Active Brake Assist

Tot de geteste veiligheidssystemen behoren een rijbaanbewaker, automatische afstandregeling en het alleen bij Mercedes leverbare Active Brake Assist.

Terwijl de afstandregeling beperkt ingrijpt (30% remvermogen) wanneer een truck te dicht voorgangers nadert, grijpt de remassistent krachtiger in. Ziet die een onvermijdelijke kop-staartbotsing aankomen, dan voert deze assistent automatisch een noodstop uit.

De praktijk wees uit dat trucks met deze systemen bij maar half zoveel zware botsingen betrokken raakten. Kwam het toch nog tot een botsing, dan leverde dat 90% minder kosten voor schade op. Hoeveel menselijk leed het spaarde werd minder expliciet becijferd. Mercedes heeft ook een veiligheidspakket met bestuurdersairbag.

Filmpje: Rokende remmen maar geen doden of ernstig gewonden.

Mercedes Active Brake Assist grijpt keihard in om een kop-staartbotsing met afschuwelijke gevolgen te voorkomen.

Volvo registreert vermoeidheid

Voor de nieuwe FM, FH en FH16 brengt ook Volvo een reeks beveiligingshulpen. Uniek bij hen is Driver Alert Support.

Met een camera en beeldanalyse zoekt dit systeem de rijbaanmarkeringen, en houdt bij of de chauffeur daar keurig tussen blijft. Gaat hij slingerend rijgedrag vertonen, dan waarschuwt het systeem eerst, en suggereert even later een rustpauze. Ook voor personenauto’s is dit systeem kort geleden gepresenteerd.

Nog meer veiligheid

Evenzo lijkt de Lane Changing Support bij Volvo trucks veel op het BLIS van personenauto’s. Een camera kijkt achteruit om de dode hoek van de buitenspiegel te compenseren, en waarschuwt tegen rijbaanwisseling als aan bijrijderskant iets naast de wagen rijdt.

Verder wordt een regensensor ingevoerd om de ruitenwissers te automatiseren, en bochtlicht met een extra schuin opzij schijnende koplamp.

ESP-stabiliteitsregeling gaat Volvo niet alleen op trekkers maar ook op bakwagens leveren. Mercedes doet dat nog niet, die rust bakwagens uit met aanhangerstabilisatie en houdt Telligent ESP voor trekkers.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel