nieuws

Mazda waterstof-hybride in de lease

Techniek

Mazda waterstof-hybride in de lease

Zoals we in Europa zien voert BMW een eenzame strijd voor het gebruik van waterstof als motorbrandstof. Maar ze hebben een medestander in Japan, waar Mazda vasthoudend doorontwikkelt aan de rotatiemotor op waterstof. De nieuwste versie komt in een Mazda5, als onderdeel van een hybride-aandrijflijn.

In een reeks van jaren ontwikkelde Mazda zijn enige model met rotatiemotor, de RX-8, tot een bi-fuel Hydrogen RE-waterstofversie. Die is zo ver uitontwikkeld dat sinds vorig jaar enkele exemplaren als leaseauto zijn uitgezet, ook om realistische praktijkervaring op te doen.

Handiger model

Vanaf volgend jaar zou in Japan ook de Mazda5 Hydrogen RE te leasen zijn (daar heet dit mpv-model nog Premacy, de Japanner houdt niet van nummers voor een type). Een vijfzits mpv is natuurlijk even wat handiger dan een RX-8 coupé. Die heeft als Hydrogen RE bovendien helemaal geen bagageruimte meer, daar liggen de waterstoftanks.

De Hydrogen RE rijdt zowel op waterstof als benzine. Volgens Mazda is de rotatiemotor beter geschikt voor een dergelijke bi-fuel-inrichting dan een gewone viertakt. Alleen komt de RX-8 Hydrogen niet zo ver op waterstof, na 100 km is de pret over. Nou ja, pret? Op waterstof levert een motor lagere prestaties dan op benzine. Dat laatste heeft nu eenmaal een veel grotere energie-inhoud per liter. Nog een reden om een andere aanpak te proberen in de Mazda5.

Elektrische aandrijving

Om te beginnen moest de rotatiemotor een kwart slag gedraaid, het model 5 heeft de motor nu eenmaal dwars staan. Dat vraagt al een aanpassing, meteen werd de draaizuigermotor nog verder verbeterd. De bi-fuel-capaciteit bleef behouden. Je kunt nu eenmaal ook in Japan niet op elke straathoek waterstof tanken, daarom vindt Mazda het zo belangrijk ook met benzine uit de weg te kunnen.

Het probleem van beperkte prestaties werd opgelost door een elektrische aandrijflijn te maken. Hoewel ook de nieuwste versie van de waterstofmotor 40% meer vermogen zou leveren. Cijfers geeft Mazda echter niet. Mazda noemt het nieuwe proefmodel een hybride, feitelijk drijft alleen een 110 kW elektromotor de wielen aan.

Een stukje verder

De elektromotor wordt gevoed uit lithium-ionen-accu’s, of een generator. Aan die generator zit de Hydrogen RE-motor vast. Dat helpt hem flink, hij draait nu altijd onder een goede belasting. De waterstofverbranding loopt slecht bij lage motorlast, daar is de rotatiemotor nu vanaf.

En zie, plots kom je dubbel zo ver op de tankinhoud, al is 200 km actieradius nog niet echt indrukwekkend. Maar het is allicht weer een forse stap beter en handiger dan een RX-8 op waterstof.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel