nieuws

Aandacht voor de homokinetische aandrijfas

Techniek

Aandacht voor de homokinetische aandrijfas

De normale slijtage aan homokinetische koppelingen is vrijwel verwaarloosbaar. In principe kan een homokinetische aandrijfas een autoleven mee. Toch kunnen deze aandrijfassen tot de typische slijtagedelen worden gerekend. Dat komt door mishandeling en het niet tijdig repareren van een kapotte stofhoes. Hoe herken je overmatige slijtage en waarop moet je letten bij vervanging van de stofhoes?

Wie wil krijgt alles kapot, ook een homokineet. Een effectieve methode is de ‘idiot-start’. U maakt deze door maximaal in te sturen en dan vanuit stilstand volgas weg te rijden. De homokineet aan wielzijde krijgt dan een groot koppel te verwerken bij een grote verdraaiingshoek. Mits voldoende vaak herhaald garandeert de idiot-start vroegtijdige slijtage van de homokinetische koppelingen.

Stofhoes snel vervangen!

De tweede oorzaak is de stofhoes. Scheurt die of raakt die anderszins beschadigd, dan kan vet ongehinderd de homokineet verlaten, terwijl vuil en vocht zich een weg naar binnen banen. Dat er dan weinig levensduur overblijft is niet moeilijk voorstelbaar. Controleren dus, die stofhoezen, en zo nodig vervangen.

Universele ashoes

Als het op vervangen aankomt is een universele ashoes het gemakkelijkst. Die kan gemonteerd worden zonder de as compleet te demonteren. Dat werkt met een conus of met een zogenaamde ‘boot slider’, in gewoon Nederlands een hoezenspreider.

Bewerkelijker, maar soms kwalitatief beter is het om een originele ashoes te monteren. Die is op maat gemaakt voor precies die ene homokineet met precies die afmetingen en precies die maximale verdraaiingshoek. Dat beperkt het risico op vroegtijdige beschadiging.

Hoe slijtage herkennen?

Schade aan homokineten verraadt zich vaak door klikklakgeluiden van de kogels over hun loopvlakken in bochten, of bij belastingwisselingen. Doen de geluiden zich voor bij het rijden van een cirkel met volle stuuruitslag, dan zijn de homokineten aan wielzijde verdacht. Slijtage aan de kogelbanen van de homokineten aan versnellingsbakzijde laat zich horen bij slalom rijden, als ze steeds in- en uit moeten schuiven.

Tips voor vervanging

Komt het op vervanging aan, dan leveren de onderdelenfabrikanten in de regel goede uit- en inbouwvoorschriften aan. Het is erg belangrijk die nauwkeurig te volgen.

Aanvullend geven we u graag nog enkele tips mee:

● Gebruik het juiste vet en verdeel het op de goede manier; de helft in de koppeling, de andere helft in de stofhoes.

● Vervang ook borgveertjes, spanklemmen en andere bevestigingselementen.

● Let op de aanhaalmomenten en gebruik het voorgeschreven gereedschap.

● Vervangt u alleen de stofhoes, verwijder dan eventueel vervuild vet uit de homokineet en vervang het.

● Verdraai de stofhoes niet tijdens de montage.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel