nieuws

Nieuwe V12 van Lamborghini

Techniek

Nieuwe V12 van Lamborghini

Ook in een groot autoconcern passen blijkbaar nog eigenwijze merken. Zoals Lamborghini, ooit opgericht omdat Ferruccio met die achternaam niet tevreden was met Ferrari. Nu valt Lamborghini binnen de VAG-groep onder de hoede van Audi. Toch mochten ze voor hun topmodel helemaal zelf een motor ontwikkelen. Wij stellen voor: de nieuwe Lambo V12…

Er zijn weinig merken over die zich grote multicilinder motoren permitteren. Jaguar viel af in het twaalfcilinder aanbod, Volkswagen liet de V10 TDI vallen. Audi heeft nog zijn met Bentley gedeelde W12 voor de A8, want vooral in oostelijke landen vragen welgestelden daarom.

Vandaar dat ook BMW en Mercedes nog nieuwe V12-aggregaten ontwikkelden, die het meest voor China zijn bedoeld. Daarnaast heeft Audi de sportieve V10, die ze delen met de kleine Lamborghini Gallardo.

Derde generatie

Helemaal nu de CO2-uitstoot van een auto veel belangrijker lijkt dan topsnelheid of andere prestaties, vallen zelfs exclusieve auto’s ten prooi aan downsizing. Liever een V8 met een of twee turbo’s dan een onzuiniger V12.

Toch is Ferrari zonder een V12 ondenkbaar, zo ook bij Lamborghini. Volgend jaar komt de opvolger van de Murciélago, met nieuwe V12. Dat is dan bij dit merk de derde generatie, sinds de oprichting in 1963.

De directie van het Volkswagen-concern, altijd tuk op het economisch uitwisselen van componenten, begreep hoe belangrijk die V12 voor Lambo is. Ze mochten volledig zelf een nieuwe ontwikkelen, inclusief een nieuwe transmissie daarbij.

Moderne klassieker

Ze hoefden in Sant’Agata Bolognese niet de Audi/Bentley W12 te accepteren. Of te beginnen vanaf de V10 die ze met Audi delen. Die zou met twee cilinders erbij op 6,2 liter inhoud komen, bijna net zoveel als de huidige Murciélago V12.

Maar dan met zuiniger directe injectie, zoals de V10 die bij Audi ontstond als een verlengde variant van de 4.2 V8. Zelfs daar hoefde Lamborghini niet aan, het motortype L539 houdt klassiek injectie in de inlaat. Gestuurd door zelf ontwikkelde motorelektronica.

Nieuw daarin is cilinderspecifieke verbrandingscontrole, gemeten via de bougie. Het verloop van de bougiespanning zegt iets over de verbrandingskwaliteit. Goede verbranding geeft ionisatie, te meten als grotere geleidendheid van de verbrandingskamerinhoud. Met deze verbrandingsbewaking durft Lamborghini zonder directe injectie een compressie van 11,8:1 aan.

Sterk en hoogtoerig

Zeker sinds de legendarische Miura geldt Lamborghini als het merk van de sterkste en de snelste. Met de L539-motor gaat Lambo voor extreem, richting Formule 1-techniek. De V12 heeft een zeer korte slag, waar alle voorgangers vrijwel ‘vierkant’ waren in boring- en slagmaat.

Nu wordt 6,5 liter inhoud gehaald uit 95 mm boring en 76,4 mm slag, de vorige V12 haalde diezelfde inhoud uit 88 x 89 mm. De nieuwe is dus sterk gericht op hoge toerentallen. Bij 8250 t/min komt er 525 kW uit, 32 kW meer dan de sterkste versie van de oude motor. Het koppel groeit van 660 naar 690 Nm.

Ferrari’s korteslag 6.0 V12 in de 599 GTB komt tot ‘maar’ 456 kW. Een Bentley Continental 6.0 W12 komt niet in de buurt, met 412 kW. Alleen de hyperexclusieve concerngenoot Bugatti gaat met zijn vierturbo 8.0 W16 verder.

Afwijkende transmissie

Of het niet genoeg is mocht Lamborghini hierbij een supersnel schakelende transmissie ontwikkelen. Ook al eigenwijs, met dubbelplaats koppeling, maar geen dubbelkoppelingbak! Zeven versnellingen worden geschakeld met klauwen op vier schakelstangen.

Hydraulische cilinders op 60 bar druk schakelen volgens Lamborghini dubbel zo snel als een dubbelkoppelingbak. De stangen zijn zo verdeeld dat er altijd twee tegelijk werken. Eentje schakelt een versnelling uit, de andere schakelt vrijwel tegelijk de volgende versnelling in. Normaal schuiven maar twee stangen elk sets van twee tandwielen heen en weer.

Deze ISR (Independent Shifting Rods) bak is lichter dan een dubbelkoppelingbak. Hij heeft ook een automatische stand, en twee programma’s om met flippers aan het stuur te schakelen. De synchronisatieringen zijn van koolstofvezel.

Met dat materiaal maakte Lamborghini de nieuwste studie Sesto Elemento superlicht. Daarin zat overigens een V10. Over een paar maanden zien we waarin de nieuwe V12 wordt verpakt.

Peter Fokker (Redactie AMT)

De assemblage-afdeling van Lamborghini gunt ons in deze video een kijkje in het binnenste van de nieuwe V12.

Reageer op dit artikel