nieuws

Mercedes-Benz hybride stadsbus in bedrijf

Techniek

Mercedes-Benz hybride stadsbus in bedrijf

Eind 2007 verschafte het Daimler-concern ons al een blik in de milieusparende toekomst van zware bedrijfswagens. Eén daarvan was het Citaro G BlueTec Hybrid-prototype, een gelede stadsbus van achttien meter met naafmotoren. De definitieve versie van deze hybridebus is nu voorgesteld. Hij biedt milieuvriendelijk vervoer, zonder dat speciale voorzieningen nodig zijn.

De gelede Citaro G-bus staat op drie assen, waarvan in de hybride BlueTec-versie de twee achterste worden aangedreven. Dat gaat met een serieel hybridesysteem.

Het betekent dat de aandrijving puur elektrisch gebeurt, en wel met vier naafmotoren van elk 80 kW in elk van de niet-gestuurde wielen.

Dertig procent zuiniger

De energie voor die motoren komt in eerste instantie van een 350 kg wegend Li-ion-accupakket op het dak. Deze accu’s kunnen 19,5 kWh energie opslaan. Vanaf de haltes rijdt de Citaro G-hybride geruis- en uitlaatgasloos weg.

Erg ver kom je niet op alleen de accu’s, die volgens opgaaf 180 kW vermogen kunnen leveren. Terwijl de motoren in de wielen dus maximaal 320 kW kunnen afnemen. Maar er is ook nog een 160 kW generator aan boord die kan bijspringen.

Uiteraard draait die generator niet vanzelf, er zit een 4,8 liter OM 924 LA diesel aan vast. Deze viercilinder produceert ook 160 kW maximaal. Hij drijft op vrij constant toerental de generator aan, en zo verbruikt deze bus tot 30% minder diesel dan wanneer direct de wielen aan de normale 12 liter zescilinder diesel gekoppeld zijn.

Markt voor 300

Mercedes heeft ook Citaro’s op aardgas en zelfs op brandstofcellen. Het voordeel van deze BlueTec Hybrid-versie is dat geen speciale voorzieningen nodig zijn, zoals een gelegenheid om aardgas of waterstof te tanken.

Naar het oordeel van Daimler Trucks moet er een markt zijn om jaarlijks in Europa driehonderd van deze hybrides af te zetten. “Mits de overheid het gebruik van hybridetechniek stimuleert”, staat erbij. Want zo’n Citaro G-hybride is natuurlijk wel duurder.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel