nieuws

Volvo Trucks kiest voor Dual Fuel

Techniek

Volvo Trucks kiest voor Dual Fuel

Begin dit jaar, hoorden we het al van Clean Air Power, nu zegt Volvo het zelf: Volvo Trucks werkt aan een Dual Fuel Euro 5-motor. Wat is Dual Fuel? Wat is de zin ervan en komen er echt Dual Fuel-trucks op de weg?

Alternatieven zijn er genoeg. In september 2007 toonde Volvo zeven trucks die ieder op een andere biobrandstof reden. Inmiddels is het tijd om te focussen. Naast hybrides kiest Volvo voor DME (DiMethylEther) en voor Dual Fuel, een combinatie van methaangas en diesel.

Otto lager rendement

Eerst even DME. Dat kennen we als drijfgas uit spuitbussen. Het is te produceren uit steenkool, maar ook uit biomassa. Het aantrekkelijke van DME is, dat het zich prima leent voor verbranding in een dieselmotor. Aardgas of biogas worden normaal gesproken in een ottomotor verbrand. Dat is jammer, want die heeft een lager rendement dan een diesel. Omdat aardgas bovendien veel ruimte aan boord inneemt, is de actieradius van aardgasvoertuigen beperkt.

Diesel als bougie

Dual Fuel biedt een oplossing. Het voegt aan een DI-dieselmotor een gasinjectiesysteem toe. De Canadese fabrikant Westport ontwikkelde daar een speciale Dual Fuel-injector voor, maar Volvo gebruikt aparte gasinjectoren in het inlaatspruitstuk. Zo wordt de verbrandingskamer gevuld met een gas-luchtmengsel. Injectie van een kleine hoeveelheid diesel ontsteekt dat mengsel.

Ecologisch en economisch aantrekkelijk

Het resultaat mag er zijn. Volvo mikt voorlopig op een verhouding van 70% gas en 30% diesel. Dus hoeft er minder gas mee dan in een otto-aardgastruck én dat gas verbrandt met een hoger rendement. Mocht het toch opraken, zonder dat er een pomp in de buurt is, dan rijdt de Dual Fuel-truck verder op diesel. Dat levert wel meer schadelijke emissies, want de Dual Fuel-verbranding produceert royaal minder fijnstof en NOx. Gelukkig is aardgas goedkoper dan diesel, dus zal een Dual Fuel-truck niet vaak alleen op diesel rijden. De lage prijs van aardgas maakt Dual Fual niet alleen ecologisch, maar ook economisch aantrekkelijk.

Schone toekomst

Verder kunnen ook de vergadertijgers in Kopenhagen gelukkig zijn met Dual Fual “Over de hele brandstofketen, van productie tot het gebruik op de weg, kan Dual Fuel de CO2-emissies met meer dan 80 procent verminderen”, zegt Volvo. Helaas zit daar nog wel een flinke mits bij: “Mits biogas en biodiesel worden gebruikt”.

Nog even geduld

Op dit moment staat Europese wetgeving de introductie van Dual Fuel officieel nog in de weg. Waarschijnlijk verdwijnt dat obstakel in de komende jaren. In afwachting daarvan start Volvo met praktijktesten in Engeland en Zweden.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel