nieuws

Elektrische fietsrem: een wereldvinding?

Techniek

Elektrische fietsrem: een wereldvinding?

Je kunt van elektrische vervoermiddelen denken wat je wilt, ze leiden in elk geval tot veel nieuwe bedrijvigheid. Met grote plannen, zoals bij de Zwitserse elektromotorspecialist Teiszmann, en diens Nederlandse vertegenwoordiger Go Electric. Niet alleen wil Teiszmann een reeks elektrische twee- en driewielers gaan maken, ze hebben ook de elektrische fietsrem uitgevonden. Een wereldvinding met Nederlands tintje?

Het Nederlandse handels- en investeringshuis Go Electric, voorheen Queuemed geheten, werd in 2008 opgericht. Op dit moment is Go Electric bezig de wereldwijde verkooprechten te verkrijgen voor de producten van Teiszmann. Zo zou ook de elektrische fietsrem dus exclusief via Nederland verkocht worden.

Queuemed hield zich bezig met hernieuwbare energie, maar besloot afgelopen najaar te specialiseren op de bevordering van elektrisch vervoer. Teiszmann Elektromotoren werd in 2005 opgericht. Nu nog gespecialiseerd in tweewielers, maar centraal staan alle denkbare toepassingen van hun elektromotor die ‘uniek’ zou zijn.

Hoog rendement

Bijzonderheden laat Teiszmann daarover nog niet los, ze zijn kennelijk ook nog niet echt begonnen met productie. Concreet bieden ze momenteel twee typen elektroscooters aan. De eerste belangstelling van Go Electric gaat echter uit naar de fietsrem, waarvan de introductie kennelijk aanstaande is.

Ook die zal gebaseerd zijn op de permanent bekrachtigde schijfrotor-elektromotor van Teiszmann. Een elektronisch aangestuurde borstelloze gelijkstroommotor, die volgens de Zwitsers nagenoeg geen warmte produceert en zo met 93% rendement draait.

Het motorprincipe is zeker niet uniek, dus moet het bijzondere in de details zitten, die leiden tot het genoemde hoge rendement.

Elektrisch remmen

Fietsen met elektrische hulpaandrijving zijn enorm populair, bij hen die zelf niet hard kunnen of willen trappen. Voor elektrische scooters ziet ook het Nederlandse Platform voor Elektromobiliteit een grootse toekomst in stads- en streekvervoer.

Maar behalve aandrijven kan een elektromotor ook afremmen. Heel vaak wordt dat gebruikt, om remenergie terug te winnen als stroom, die je in accu’s kunt bewaren. Precies die functie wil Teiszmann gebruiken.

Bij recreatie- en sportfietsen zit de gein vooral in het zelf trappen. Hier stelt Teiszmann blijkbaar voor een kleine versie van hun elektromotor als rem te gebruiken, bediend met een hendeltje onder de duim. Het is verder aan de fietsfabrikant of hij de zo gewonnen stroom gebruikt voor verlichting, of elektrische hulpaandrijving.

Professor-e

Toch jammer dat Teiszmann op zijn website niets prijsgeeft over wat hun elektromotor precies presteert. We moeten het doen met het aanbod van V2-e en Professor-e scooters. Beide tellend als motorscooter, met topsnelheden van 85 en 120 km/h.

Aandrijving met verschillend vermogen, zou je dan zeggen. Opmerkelijk is dat ze volgens opgave toch evenveel stroom verbruiken, 4 kWh/100 km. Daar een actieradius van omstreeks 100 km wordt beloofd kan het accupakket kennelijk vier of vijf kilowattuur opnemen.

Onduidelijke claims

Beide scooters zouden beschikken over GPS-positiebepaling om nauwkeurig op een metertje aan te geven hoeveel kilometers nog in de accu’s zitten. Misschien zijn wij dom, maar het probleem is toch niet om nauwkeurig bij te houden hoeveel je al gereden hebt?

Het probleem is dat het stroomverbruik sterk afhangt van rijstijl en rijweerstand. Voor Zwitserland is nog actueel of je momenteel bergop of bergaf rijdt, wat GPS-navigatie aan de boordcomputer kan tonen. Maar ook dat zegt niets over wat het toekomstig stroomverbruik wordt, dus hoe lang je accu nog mee kan.

Verwarrend is verder dat bij de scooters gesproken wordt van 15 minuten laden voor 80% accuvulling, maar elders op de site over een patent voor 80% laden in acht minuten. Beide zou overigens knap snel zijn.

De bedoeling is dat Teiszmann ook ‘e-Facility’ gaat ontwikkelen: oplaadmogelijkheden voor elektrische voertuigen. Schuilt daar het snellaadgeheim? Misschien doet het in Amsterdam gevestigde Go Electric International een gouden greep, als ze exclusief Teiszmann-verkoper worden. Of misschien ook niet.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel