nieuws

Honda VFR met dubbelkoppeling automaat

Techniek

Afgelopen najaar konden we het sensationele nieuws brengen van de eerste (productie)motorfiets met dubbelkoppeling- transmissie. Het futuristische sport/tourmodel Honda VFR 1200, altijd de technologieshowroom onder Honda’s motorfietsen, is nu ook hier leverbaar. Hoe gaat dat automatisch schakelen op de motor?

Honda VFR met dubbelkoppeling automaat

Een vraag blijft natuurlijk nog even of de motorrijder wel zat te wachten op een nieuw soort automatische transmissie. In het algemeen hebben diverse typen motoren met automaat tot nu toe nooit veel aanhang gevonden.

Relatief betaalbaar

Technisch gezien lijkt de dubbelkoppelingbak van de Honda VFR veel op autotransmissies met dubbele koppeling. Dat betekent geen enkel compromis aan sportiviteit, geen lagere prestaties, maar eerder hogere en bovendien een iets lager verbruik.

Alle reden dus, uit dit oogpunt, waarom deze automaat-motorfiets stukken meer kans maakt op acceptatie van het publiek. Onder de VFR-rijders gaat zeker een aantal voor de Dual Clutch-versie ‘voor de heb’, omdat ze met dit model bewust kozen voor het technische neusje van de zalm.

Bekend is nu dat de meerprijs 1.500 Euro zal bedragen. Niet erg veel voor een automaat, en niet onredelijk in verhouding tot de 16.990 Euro die een VFR 1200 zonder automaat al kost. Weer een reden waarom déze automaat wel kan gaan scoren.

Gewijzigde bediening

Eerder beschreven we al hoe de dubbelkoppelingbak in elkaar steekt. In de versnellingsbak zelf wordt de schakelwals bediend door een elektromotor in plaats van een pedaaltje. De twee koppelingen zitten naast elkaar. Ze worden rechtstreeks hydraulisch bediend, oliedruk opent en sluit de koppelingen.

De rijder heeft keus uit automatisch of handmatig schakelen, de koppelingen werken altijd automatisch. Daarbij is er een zuinig ‘D’-schakelprogramma, of een sportieve ‘S’-afstemming voor het automatisch schakelen. En er zijn natuurlijk knopjes nodig voor handmatig op- of terugschakelen.

Eerst werd gedacht aan een vierwegschakelaar links, met de D/S en +/- keuze. Rechts zou de AT/MT-keuze voor al of niet automatisch schakelen komen. Nu blijkt toch gekozen voor twee aparte schakelaars op de rechter stuurhelft, voor AT/MT en D/S. Aan de linkerkant zitten afzonderlijke op- en terugschakelknoppen, dat zal even wennen zijn in de bediening. Maar je kunt natuurlijk altijd nog de bak automatisch zichzelf laten bedienen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel