blog

Blog: Geen benzine- en dieselauto’s meer!

Techniek

De Telegraaf meldt het, en op Radio 1 gaf kamerlid Jan Vos vanmorgen toelichting: De PvdA wil over 10 tot 14 jaar de auto met verbrandingsmotor verbieden. “De levensverwachting van een nieuwe auto is 16 jaar, wie dat graag wil kan dus nog één keer een nieuwe auto met een uitlaat kopen.” Doordacht plan?

Blog: Geen benzine- en dieselauto’s meer!
Nieuwe diesel van Mercedes. Direct aan de turbo een oxikat, eronder een mengkamer waar een ventiel AdBlue inspuit. Dat ventiel is watergekoeld. In de grote kast erachter een roetfilter met SCR-katalysatorlaag. Een soort ‘voorwas’, met erna een SCR-kat die de rest doet. Naast de motor warmen de katalysatoren snel op, zonder mengselverrijking bij koude start of lage motorlast. Jammer voor Mercedes, over 10 tot 14 jaar is het allemaal verboden...

Laten we eerst even luisteren naar kamerlid Vos: “Auto’s vervuilen heel erg, kijk maar naar het nieuws over de sjoemeldiesels. Kinderen krijgen daar astma van en wij gaan dood aan longkanker. Daarom willen wij benzine- en dieselauto’s over 10 tot 14 jaar verbieden, dan krijgen kinderen geen astma meer en volwassenen geen longkanker.”

De lucht is schoner

Klinkt logisch toch? Nou niet helemaal. Als we de cijfers van het PBL (PlanBureau voor de Leefomgeving) er bij pakken, zien we dat auto’s tussen 1990 en 2013 veel en veel schoner zijn geworden. Per km stootten ze nog geen 20 % uit aan NOx- en fijnstof van wat ze 23 jaar eerder deden. En omdat volgens datzelfde PBL ook allerlei andere bronnen minder zijn gaan vervuilen is de lucht veel en veel schoner geworden.

Geen astma meer?

Vraag: zie je dat dan ook terug in de astma-cijfers. Het antwoord vinden we op de website van het RIVM: “Tussen 1991 en 2011 nam de puntprevalentie (driejarig voortschrijdend gemiddelde) van astma sterk toe.” De grafiekjes laten zien dat astma tegenwoordig zo’n 2 tot 2,5 keer zovaak voorkomt als toen. Zouden we dan wel van astma afraken door elektrisch te gaan rijden?

En longkanker?

Ook de longkankercijfers lijken de redenering van Vos niet nou niet echt te ondersteunen. Die tonen namelijk een forse afname bij mannen, maar een sterk toename bij vrouwen in de afgelopen 25 jaar. Hmm, toch lastig om die ontwikkeling aan verkeersemissies te koppelen.

Is Nederland vuiler?

Even verder luisteren naar het PvdA-kamerlid: “Onze lucht is ook veel vuiler dan in andere landen, we zijn een van de meest vervuilde landen als het gaat om luchtvervuiling.” Vreemd, het zijn volgens Vos toch vooral de (sjoemel)diesels die zo vervuilen. En bij ons maken die net 20 % van het wagenpark uit. In Duitsland is dat zo’n 50 % en België en Frankrijk zitten rond de 70 %. Hoe komt het dat het in die landen dan niet vuiler is dan bij ons?

Het antwoord

In dezelfde radio-uitzending komt VVD-kamerlid Barbara Visser met het antwoord: “Jan Vos sjoemelt een beetje met de waarheid.”

Denken in mogelijkheden!

Ok ok, maar laten we nu eens aannemen dat de PvdA over 14 jaar nog bestaat en dat het plan wordt ingevoerd. Wat doen we dan met:

  1. Het goederentransport over de weg? (Een 1.500 liter dieseltank bevat evenveel energie als 150 ton aan batterijen).
  2. Het luchtverkeer? (Bij de start heeft een grote Boeing bijna een kwart miljoen liter kerosine aan boord….)
  3. De kolencentrales? (Jan Vos wil ze graag sluiten, maar hoe laden we dan de 25.000-tons batterij van het vliegtuig dat Vos naar de milieuconferentie van 2030 moet brengen, als het tegen die tijd net toevallig bewolkt en windstil is?)
Reageer op dit artikel