Smoorklep bij dieselmotor (2009-6)

In het artikel over de Audi V12 TDI (2009/3) lees ik dat er geen druksensor aanwezig is na de gasklep. De druk zou in dit geval berekend worden aan de hand van de gasklepstand en de vuldruksensor. In principe is dit een redelijk eenvoudige manier om de laaddruk te bepalen, maar is het niet zo dat een dieselmotor met een luchtoverschot werkt en in principe geen gasklep nodig heeft? Naar mijn weten worden bij moderne dieselmotoren gaskleppen gebruikt om het stilzetten van de motor te versnellen door de zuurstofaanvoer af te sluiten en ter verbetering van de EGR-werking door het inlaatkanaal iets te 'smoren'. Waarom laat Audi in het motormanagement van de V12 TDI een berekening uitvoeren om de vuldruk na de gasklep uit te rekenen? Is dit ter controle van de EGR? Dit lijkt mij makkelijker te controleren aan de hand van de luchtmassameter. Onder welke omstandigheden wordt deze gasklep bediend?