artikel

Extreme olieverversingstermijn blijkt utopie (2004-07/08)

Techniek Premium

Ik heb een vraag over de nieuwe onderhoudsintervallen die bij diverse merken van toepassing zijn. Sommige moderne diesels gaan om de 50.000 km naar de werkplaats en benzinemodellen elke 30.000 km. Nu weet ik uit ervaring dat dergelijke lange intervallen bij de meeste auto’s niet op gaan. Bij veel dieselauto’s licht het service-indicatielampje al rond de 30.000 km op, en bij benzine-uitvoeringen is dit vaak al bij 16.000 km.
Mijn vraag is dan ook: hoe werkt een service-indicatiesysteem, want de olie die in deze motoren zit moet toch langer mee kunnen, gezien de hoge kwaliteit, dan 30.000 km (dieselmotoren) en 16.000 km (benzinemotoren)?

Het is niet zo dat de onderhoudsintervallen meelopen met de olieverversingstermijn. Deze laatstgenoemde is flexibel, het overige onderhoud niet.

Uw opmerking over de korte termijnen heeft zeker zin. Ondanks de speciaal ontwikkelde volsynthetische (dus hoog geprijsde) SAE 0W-30 motoroliën worden de maximale termijn van 50.000 km of 2 jaar bij de diesels en 30.000 km of 2 jaar bij de benzinemotoren niet gehaald. Zelfs in Duitsland, waar een hoge olieprijs ‘normaal’ is, wordt eveneens getwijfeld aan het nut van de verlengde verversingstermijn in combinatie met dure oliën. Vergeet niet dat er ook nog olieverbruik is. Dat betekent dat de kosten op smeergebied hoger komen te liggen dan voorheen toen een vaste termijn van 15.000 km of 1 jaar standaard was. Er mag dan immers een lager geprijsde universele motorolie worden gebruikt.

Er zijn twee hoofdinvloeden op de verversingstermijn: de olietemperatuur en het oliepeil. De boordcomputer krijgt tal van ritgegevens die met waarden van een oliepeil- en temperatuursensor worden aangevuld. Het is de autofabrikant die aan alle informatie waardes toekent en aan de hand daarvan bepaalt wanneer er ververst moet worden. Risico’s kunnen er niet genomen worden, dus blijft de werkelijke verversingstermijn achter bij de gewenste.

Gezien deze werkelijkheid, de hoge prijs van Longlife-oliën, de moeilijke verkrijgbaarheid ervan en de verstoring van het onderhoudsschema dat ook vaste afstanden of tijden kent, valt er een verandering te verwachten. Een minder hoog geprijsde SAE 5W-30 olie die ook voor oudere motoren geschikt is en een ‘normale’ verversingstermijn van 30.000 km of 2 jaar. Wellicht krijgen de Fransen toch nog gelijk: een SAE 5W-40 A3/B3/B4 olie voldoet daar aan alle wensen en mag de genoemde vaste termijn blijven zitten.

Reageer op dit artikel