artikel

Synthetisch oliefilter gaat langer mee (2004-03)

Techniek Premium

De Duitse filterfabrikant Mann+Hummel heeft op de Parijse vakbeurs Equip’Auto een ‘synthetisch’ oliefilterelement gepresenteerd. Kunt u uitleggen wat er zo bijzonder is aan dit synthetische filtermateriaal?

Eerst even een stukje geschiedenis. De eerste by-pass oliefilters bestonden uit samengeperst materiaal van versnipperde kleding, kranten en hout. Er werden ook wel sokken of zakken van wol over een metalen draadhuls gespannen om het grotere vuil tegen te houden. Toen kwam het full-flow papierfilter. Het materiaal is gemaakt van cellulose dat met hars geïmpregneerd is. Door het materiaal slim te vouwen, ontstaat er een groot oppervlak dat veel vuil kan opnemen. Er worden synthetische vezels aan toe gevoegd om het filtreren te verbeteren en het materiaal te versterken. De by-pass filters verdwenen bij de auto van het toneel, bij de bedrijfswagens zijn ze ook als centrifugaalfilter nog te vinden. Fleetquard ontwikkelde een gecombineerd oliefilter, dus een by-pass en full-flow in één huis. Dat lukte dankzij een nieuw filtermateriaal. Samengeperste synthetische vezels zorgen voor een geringe weerstand tegen de oliestroom en maken een lange olieverversingstermijn mogelijk.
Mann+Hummel is nu weer een stap verder gegaan. De voor de Mercedes-Benz-benzinemotoren ontwikkelde oliefilters gaan zesmaal langer mee dan de cellulose exemplaren. Met de komst van Longlife-motoroliën met de bijbehorende verversingstermijnen is de kans op problemen met de gebruikelijke filterpapierkwaliteit te groot geworden. Bij bedrijfswagens worden er al speciale oliefilters toegepast onder de beschreven condities, bij personenauto’s gaat dat ook gebeuren. Als de barstdruk van een nieuw oliefilter 3,5 bar bedraagt, neemt deze waarde na 30.000 km al tot de helft af, om na 40.000 km tot onder de 1 bar te zijn gedaald. Let wel het gaat hier over het drukverschil over het filter zelf, niet over de oliedruk in de motor. Er wordt nu een volledig uit kunststof (polyester) vervaardigd filterelement gebruikt dat uit twee lagen bestaat. De vuile olie gaat door een filteractieve laag zoals Mann+Hummel de buitenste laag noemt om via een steunlaag te worden afgevoerd. Er is een optimaal evenwicht gevonden tussen filterrendement, vuilopslagcapaciteit en drukverlies. Daarbij gaat het vooral om deeltjes tussen 8 en 60mm en drukverliezen over het filter kleiner dan 1,5 bar. Als extra voordeel van het nieuwe filtermedium wordt de lagere milieubelasting genoemd, het complete filter is goed te ‘verwerken’.

Reageer op dit artikel