Slechte start en ernstige motorvervuiling, rijden op slaolie (2001-10)

Na het zien van een televisieprogramma, waarin beweerd werd dat er met veel diesels op plantaardige olie gereden kan worden, heb ik de proef op de som genomen met een Renault Nevada 2.0 diesel bouwjaar 1992 met 3 ton op de teller. De motor bleef keurig stationair draaien op gewone slaolie. Het nagelgeluid werd eerder minder dan meer. Vervolgens heb ik probleemloos 80 km gereden. Vermogensverlies was niet merkbaar. Ook was de roetuitstoot minder dan bij gebruik van gewone dieselbrandstof.Het aanslaan van de koude motor verliep iets moeizamer dan gewoonlijk. De buitentemperatuur was toen ongeveer 10 graden. Een groot nadeel van deze brandstof is de onprettige (oliebollenkraam) lucht die uit de uitlaat komt.Hele interessante voordelen zijn de lage prijs van deze olie (ƒ 1,30 per liter bij de supermarkt) en de volgens mij lage milieuvervuiling. Toch zijn er een aantal vragen waar ik graag een antwoord op heb:1 Is deze brandstof legaal in Nederland? Zo nee welke sanctie staat hierop?2 Wat kunnen de technische gevolgen zijn op de lange duur voor onder andere de motor, brandstoffilters, inspuitpomp en verstuivers?3 Hoe start de motor bij echt lage buitentemperaturen?4 Zijn de uitlaatgassen daadwerkelijk onschadelijk?Met het langzaam opraken van de minerale olievoorraad heeft deze brandstof toch zeker een toekomst. Er kan immers gebruik gemaakt worden van (aangepaste) beproefde techniek.