artikel

Wel of geen binnenband? (1999-04)

Techniek Premium

In AMT is meermalen gesteld dat het niet juist is een binnenband te monteren in combinatie met een tubeless band. Gezien de adviezen die ik heb ingewonnen bij leveranciers zien zij geen reden om dat niet te doen. Het betreft auto’s (Toyota Hilux) die veelvuldig in het terrein dienst moeten doen. Onder dit type auto zijn velgen gemonteerd die geschikt zijn voor het gebruik van een binnenband. De buitenband 7.00-16 is tubeless. Wat is uw visie?

Wij blijven vasthouden aan de mening dat het gevaarlijk is om een binnenband in een tubeless band te monteren. De buitenband heeft namelijk een voering die de binnenband vervangt. Wordt er toch een binnenband gemonteerd, dan komt deze er meestal geplooid in te liggen. Bij hoge snelheden zal er extra warmte worden ontwikkeld (hysterese). Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden (klapband!).

Echter, uw vraag heeft betrekking op een heel ander type voertuig met een (normaal gesproken) afwijkend gebruiksdoel. De velgen zoals die op de Hilux worden gebruikt, zijn bestemd voor montage van een binnenband. In uw geval is het aan te bevelen een binnenband in de tubeless band te gebruiken. Er hierbij van uitgaand dat de auto veelvuldig in het terrein wordt gebruikt en op een snelweg in toom wordt gehouden.

Het gebruik van een binnenband, zoals hiervoor omschreven, maakt het mogelijk in het terrein de bandenspanning rigoureus te verlagen om zodoende meer grip te verkrijgen. Bij montage van alleen een tubeless buitenband zou onder die omstandigheid de band los van de velg kunnen komen, waardoor deze lucht verliest. Met inachtneming van voornoemde restricties (veel terreinwerk en ‘lage’ snelheid op het asfalt) wordt het monteren van een binnenband op een geschikte velg in een tubeless buitenband aanbevolen.

Reageer op dit artikel