artikel

Hoe werkt de hittefilm luchtmassameter? Inlaatluchtmeting zorgt voor optimaal mengsel (1998-06)

Techniek Premium

Bij moderne motormanagementsystemen wordt vaak gesproken over een zogenoemde hittefilm luchtmassameter. Waar dient dit onderdeel nu precies voor en hoe werkt het? Zijn er ook alternatieven om hetzelfde te bereiken? Wat gebeurt er als de luchtmassameter defect is?

Voor het inspuiten van de juiste hoeveelheid brandstof moet het motormanagement precies weten hoeveel lucht er de cilinders in komt. Dat wordt ‘gemeten’ door een slimme sensor. We onderscheiden daarbij luchthoeveelheids- en luchtmassameters.

Zoals de woorden al aangeven gaat het respectievelijk om volume en massa. Om een volume lucht om te rekenen in een massa moet er een correctie voor de temperatuur en de druk plaatsvinden als deze afwijken van standaardwaarden. Het kalibreren van de luchthoeveelheidsmeters, vooral die met stuwklep, is moeilijk.

De luchtmassameters werkten aanvankelijk met een hittedraadje. Later werd dat een hittefilm omdat het draadje te kwetsbaar bleek. Eigenlijk is een hittefilm zoiets als een plat draadje op een plaatje, Een tweede probleem met de luchthoeveelheidsmeter is dat het moeilijk is om lucht, die de verkeerde kant op stroomt, te registreren.

Bij de luchtmassameting kan het terugstromen eenvoudig worden vastgesteld. Per slot van rekening moet de juiste hoeveelheid benzine worden ingespoten, liefst per intaatslag. Als de luchthoeveelheid geen rekening houdt met het terugstromen, wordt er teveel benzine ingespoten.

De lambdasensor zal het teveel willen corrigeren, maar dat zal te traag gebeuren. Zeker als de belasting en het toerental variëren, en dat is meestal het geval, treedt naijlen op. Dat zal het rijgedrag, de prestaties, het verbruik en de emissies nadelig beïnvloeden. Aan de hand van VW-documentatie over de luchtmassameter (zoals gebruikt bij het Motronic-systeem) is de werking goed uit te leggen.

Eigenlijk moet ook de massa van de brandstof worden vastgesteld, want die varieert ook. Als de lambdasensor zo snel reageert dat deze per twee krukasomwentelingen de lucht-brandstofverhouding kan vaststellen, vervalt de noodzaak voor de massameting van de brandstof. Zulke sensoren bestaan al en vergroten de nauwkeurigheid aanzienlijk.

Reageer op dit artikel